Sök inlägg

måndag 1 februari 2016

Elhissar från Helvetet.

Jag kom över en Passat -97

Avställd obesiktad och med fastsittande bromsar samt ett trasigt stötdämparfäste...Tänkte att jag kunde fixa till den så att min dotter har nåt att åka i när hon kommer hem till Sverige i Februari.

Jag har väldigt svårt för såna här moderna bilar med fjoll-lyx som elhissar,centrallås,automatlåda,elbackspeglar,automatisk klimatkontoll och elmanövrerade stolar. Så därför var jag väldigt skeptisk när jag såg att Passaten hade elhissar.
När jag fixat allt väsentligt upptäckte jag att elfönsterhissarna bara gick ner men inte upp....Mycket besvärligt när det är -20 grader.

Knapparna på manöverpanelen till elhissarna kändes helt lealösa.
Jag öppnade locket och konstaterade att det var nå små plastpinnar inuti knapparna som gick trögt....Kollade med skrotarna och det fanns ingen som hade nå såna knappar på hyllan.....Så jag plockade isär skiten och skavde lite på plastpinnarna med täljkniven.Sen funkade elhissarna både upp och ner. fantastiskt !

När jag besiktat och ställt på Passaten så tänkte jag att det är väl bäst att jag kör den några dar till jobbet så jag ser hur allting funkar...Sagt och gjort.
När jag pluggat i motorvärmarn på jobbet och låser bilen så åker 3 bilrutor ner.(att den fjärde inte åker ner beror på att den sitter fast) Jag får slå på tändningen och köra upp alla rutorna igen sen försöker jag låsa igen och den här gången går det bra,tror jag..
Men när jag kommer ut på kvällen och ska åka hem då är vänster bakruta nere !?
Väldigt upprörd åker jag hem och törs inte  låsa bilen.
När jag kommer ut till bilen nästa morgon är vänster bakruta nere igen och när jag testar att låsa bilen och låsa upp igen så åker dom andra rutorna ner igen.

Min son berättar att om man har en blipp-fjärr till Passaten så åker alla rutorna ner om man blippar 2 gånger snabbt......Men för i helvete...Vad ska man med en sån funktion till ?  Jag har inte ens nån jävla blipp utan bara vanlig nyckel.
Efter lite testande upptäcker jag nu att om jag har bilnyckeln för lång tid i dörrlåset så åker rutorna ner !!! ???
Så nu är det låsa snabbt och låsa upp snabbt som gäller.

Men bakrutan som åker ner av sig själv har jag inte löst...Jag har funderat på om kupé värmarn kan värma opp fönstret så att det får för sig att vädra ? så nu har jag riktat värmaren åt ett annat håll....Väldigt långsökt,jag vet...Men hittills har det funkat....Men jag får liksom ingen ro....Varje gång jag kommer ut till Passaten väntar jag mig att rutorna är nere....Eller att dörrarna flaxar i takt med motorhuven...Eller att Passaten sjunger 99 luftvaffeballoons eller nån annan Tysk slagdänga.

Varför kan jag inte bara få veva upp eller ner rutorna när jag själv vill
med en hederlig gammal fönstervev ?
Vad är det för folk som vill ha sån här skit lyx ?
Är det folk med dåligt självförtroende som önskar att dom hade en betjänt ? Som vill känna sig lite mer överklass än dom är ?

12 kommentarer:

  1. Typiskt VW och alla franska bilar. De tål inte svensk vinter eller vägar. Köp en jänkare istället. Allt funkar men de drar mer bensin. Var och besiktigade idag. 15 år gammal nu och blankt papper varje gång hittills. /T

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har Jänkare flera stycken.Men Passaten var till min dotter att åka med. Hon vill varken åka jänk eller volvon.

      Radera
    2. Det går ju att ta bort fönsterhissarnas motorer och sätta dit vanlig fönstervevar i stället. //tompas11

      Radera
    3. Kräsen dotter? Elhiss är ingen merkostnad för biltillverkaren. De tar extra betalt för fönstervevar om de ens har det.
      Det går bara att ta bort elmotorn på veteranbilar. Hela mekaniken är annorlunda med elhiss. /T

      Radera
  2. Hahahahahaha har haft samma bekymmer på min golf. Kom ut en morgon när det hade slagregnat hela natten, varenda ruta var nere. Fick ställa in en avfuktare i bilen då den var minst sagt fuktig. Jävla påhitt, hade haft nyckeln i fickan och kommit åt nå knappar så alla rutorna gått ner. // Johan

    SvaraRadera
  3. Vi hade exakt samma bekymmer med vår golf. Och eftersom fler tycks ha haft det, är det kanske ett genomgående problem på vissa modeller.

    SvaraRadera
  4. Jag säger som jag brukar säga " DET VAR BÄTTRE FÖRR"

    SvaraRadera
  5. Det var bättre förr.....ju förr desto bättre.

    Mvh Skogåsbon

    SvaraRadera
  6. Finns ju en bra lösning på problemet.
    https://www.youtube.com/watch?v=lFXU43-Jgeo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja han byggde ju om en med vev till el,jag vill ju göra tvärt om...Hur sätter man vevar på en elhiss ?

      Radera
  7. Äh! limma fast rutorna, hur ofta behöver man ner med rutorna? den hade väl klimatanläggning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja de e nog bästa lösningen. Jag stelopererade faktiskt en ruta på min särbos V70.

      Radera