Sök inlägg

tisdag 9 juni 2015

Svårt att fokusera

Igår hade jag en ledig dag.

Jag tänkte att nu måste jag fokusera och försöka få nåt vettigt gjort så inte bara dagen flyter bort till ingen nytta.....Jag bestämde mig för att försöka fixa en anliggande broms på vänster framhjul på chevapickupen...Den låg inte på så mycket,men tillräckligt mycket för att inte besiktningen ska vara nöjd..Och nästa måndag är det dags för besiktning.

Men på väg ut för att fixa Chevan gick jag in i växthuset för att kolla läget och vattna lite...Då kom jag på att jag lovat grannen några tomatplantor ...Jaha då blev det till att åka över med dom...Grannen var inte hemma så jag ställde dom mot husväggen...Sen hem igen..Just ja, chevan var det ju...In i verkstan för att hämta domkraften...Väl inne i verkstan börjar jag fundera på om jag inte skulle skruva ur startmotorn ur min gamla Fleetline...Men då måste jag röja upp på arbetsbänken om jag ska kunna ha en startmotor där...Så jag börjar plocka skräp och gå igenom kassar med  allt möjligt som är bra att ha...Efter en stund inser jag att det här kommer att ta tid.

Fokusera...Ja just ja...Jag skulle ju kolla bromsen på pickupen...Ut med domkraften och släpa den i gruset till carporten med pickupen i.
Då får jag se att det växer en massa maskrosor i gruset framför pickupen....Det kanske vore lika bra att dra upp ogräset medans det är blött i backen efter allt regnande...sagt och gjort.
Jag hämtar skottkärran och min hemsnickrade maskrosupptagare...Det går som en dans och snart är jag klar...Då kommer jag på att det var väl lite naivt att tro att det skulle vara slut på regnet och bli torrt i backen bara för att det håller upp med skyfallet i några timmar.

Ja just ja,vad var det jag höll på med nu igen ? Pickupen bromsen var det ju...Men då får jag syn på Ford 58an som står bredvid pickupen och då kommer jag på att sist jag körde Forden så tog bromspedalen väldigt djupt...Det hade jag glömt...Det måste kollas opp akut....Så jag öppnar huven på Forden och skruvar av locket till bromspåfyllningen...TOMT....Det är helt slut på bromsolja i butten....Inte konstigt att den tar dåligt....Jag fyller på broms olja och börjar pumpa med bromspedalen ,systemet verkar lufta sig själv...Efter en stund känns den helt kanon...Så jag tar en provtur och kan konstatera att bromsarna är som nya på Ford 58an..Jävla riktig bil som har självluftande bromssystem tänker jag nöjt och parkerar och kliver ur bilen....På väg in får jag en känsla av att jag har glömt något ?

Fokusera...Visst fan det var ju bromsen på pickupen jag skulle fixa....Nu lyckas jag iaf hissa upp pickupen med domkraften och skruva av hjulet innan jag blir avbruten av grannen som hojtar.
Han vet inte hur han ska göra med tomatplantorna som jag var dit med...Jaha då är det bara att kvista över till grannen och börja plantera då.

2 timmar senare har jag äntligen lyckats slita mig ifrån grannens kaffebord med ojjande över världens elände i allmänhet och vägföreningen i synnerhet.

Fokusera , pickupen för helvete!
Äntligen kommer jag igång med det jag skulle...Jag putsar med smärgelduk och smörjer kolven till bromscylinder och till slut får jag det att fungera faktiskt...Åtminstone en 2a mindre i besiktningen.

Det tog hela dagen att fixa en anliggande frambroms,men det gick.
BARA MAN ÄR FOKUSERAD


7 kommentarer:

  1. Du fixade ju inte bara den anliggande bromsen utan hann även med en massa annat. Bra jobbat på din lediga dag. Och sen så heter det inte bromsolja. Bromsvätska ska det vara ;) //tompas11

    SvaraRadera
  2. Fan, jag känner igen mig.

    SvaraRadera
  3. Du måste ha ätit typ pannkakstårta nyligen...?

    SvaraRadera
  4. Så ser ju alla mina dagar ut.....

    SvaraRadera
  5. Haha! Lägg till en ettåring som kryper omkring och ställer till oreda och kräver uppmärksamhet, så har du en beskrivning av mitt liv också.

    SvaraRadera
  6. Ja där ser man...Det är tydligen inte bara jag som har svårt att fokusera.
    Det där med ettåringen har jag också i färskt minne,även om det var ett 20 tal år sen :)

    SvaraRadera
  7. Hahaha, detta var det roligaste jag läst på länge!

    SvaraRadera