Sök inlägg

fredag 23 oktober 2020

Tjärna ängar

 Våran Statsminister Stefan Löfven

 var på besök i Tjärna ängar i Borlänge, häromdan. Inte helt oväntat konstaterade han att situationen var oaceptabel,och att allting måste bli bättre. Vi kan inte ha utanförskap och växande  kriminalitet på Tjärna ängar sa han. 

Ja visst! skjutningar,rån och stölder,så kan vi ju inte ha det. Inte nog med att bussar blir attackerade av stenkastare,och en brevbärare blev rånad på sin postbil nyligen. Måttet blev nog rågat när ett 50-tal barn omringade glassbilen och försökte tvinga till sig glass. Så nu kör varken Taxi,Posten eller glassbilen in på Tjärna ängar.

Det är stora integrationsproblem i Borlänge med 2000 Somalier,varav dom flesta bor på Tjärna ängar. I det läget ska kommunen spara 88 miljoner,och mycket av besparingarna blir inom skolan. En skola som redan går på knäna och där lärarna redan har bland dom sämsta lönerna i landet.

Undrar om statsministern vet om det?


Problemen på Tjärna ängar är ingen nyhet direkt.

Jag själv bodde där i några år på slutet av 80-talet,och redan då för över 30-år sen var det stora problem där. 

Jag var ung och behövde hyra en lägenhet. Jag traskade upp till det kommunala bostadsbolaget Tuna byggen. Där fick jag veta att det var åtminstone ett 20-tal före mig i kön,så det kunde nog ta tid. Döm om min förvåning när en kvinna från Tunabyggen ringde mig efter bara en vecka,och meddelade att jag kunde få en 2a på Tjärna ängar. Jag var naturligtvis nyfiken på hur det kunde gå så fort att få en lägenhet när det var 20 st före mig i kön? Då säger bostadshandläggaren att jag fick gå före i kön eftersom det bara var "slon"(Borlänge uttryck för patrask)före mig i kön.

Det visade sig att Tunabyggen hade en taktik när dom delade ut bostäder på Tjärna ängar. Lika barn leka bäst. I vissa portuppgångar var det lugnt eftersom det bodde skötsamma personer där. I andra portar var det misär. jag minns att det fanns portuppgångar där dörrarna till lägenheterna var borta och folk bodde som i ett kollektiv med knark och hög musik i trapphuset.

Jag minns också att jag vaknade på natten en gång av en smäll och en bil som brann på min parkering.Jag blev ofta stoppad av Polisen när jag kom hem efter jobbet,bara för att jag bodde där jag bodde. 

En gång när jag satt hos en polare och drack öl på hans balkong, då upptäckte jag att det låg en kvinna i buskarna nedanför balkongen.Hon var naken så när som ett par trosor,och det gick inte att se om hon levde eller var död,så jag gick ner och tittade till henne. Då vaknade hon till liv och jag kände igen henne som en patient från min psykavdelning som jag jobbade på. Jag tog med henne upp i lägenheten,och väl där blev hon galen och började vifta med en förskärare,så vi ringde Polisen. Polisen kom med ett hånfullt leende och undrade om vi inte klarade av att sätta på bruden? Jag försökte förklara att hon rymt från psyket där jag jobbade,och att jag bara råkat hitta henne där. Jag blev inte trodd.

Jag fick nog av livet på Tjärna ängar

och gick i exil till Säter.

Alltså. Problemen på Tjärna ängar har funnits i mer än 30 år,och har hela tiden eskalerat. Hur kunde då Borlänges politiker komma på den helt bisarra ideǹ att kasta in 2000 nyanlända Somaliska flyktingar mitt i ghettot?

Vad trodde man egentligen skulle hända?

Ingen utom politikerna är förvånade över utvecklingen på Tjärna ängar.



En Opel Kapitän-54 utanför mitt garage på Tjärna ängar. Det var en gammal gubbe som jämt var där och bråkade med oss. Han hotade med Polisen om vi inte slutade att meka bilar i garagen. En dag kom Polisen och tvärnitade utanför mitt garage. Jag blev lite spak ett tag tills jag såg att dom sög in gubben och stack med honom.

Här går flyttlasset från Tjärna ängar 1989 i min dåvarande Dodge pickup.


 



7 kommentarer:

  1. Tack för en ärlig och rättfram rapport.//tompas11

    SvaraRadera
  2. Tack!
    Jag kan tillägga att av nån underlig anledning är det ingen av beslutsfattarna i Borlänge som bor på Tjärna ängar. Trots att dom hävdar att det alls inte är något ghetto.

    SvaraRadera
  3. Intressant läsning. Det enda som kan rädda Tjärna ängar är återvandring.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte det hjälper. Det var ett ghetto redan innan Somalierna. Nej bränn ner skiten!

      Radera
  4. Inga problem kommer att försvinna så länge vi har Stefan Löfven som statsminister. Under hans ledande har allt blivit sju resor värre.
    Jag hoppas bara att landet inte är bortom all räddning till nästa val.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvär ser jag ingen ljusning om Uffe blir statsminister heller.

      Radera
    2. Nääh det är kört, vi har 8 partier i riksdagen som alla bara tänker på sig själva och ger fan i väljarna, samtidigt som brottsligheten ökar dag för dag, och ingen vet vad de ska göra.

      Radera