Sök inlägg

tisdag 28 april 2015

Kjell - Henry

Minns ni Kjell-Henry ?
Han var riksbög långt innan begreppet fanns.
Han såg ut som och lät som en tant och umgicks med Alice Timander.
Han var en kuf som folk älskade att håna.
Han dog 2012.

Mest känd blev han iaf  med sin medverkan i Vasakronans reklamfilm på 90-talet.
Den här.

Egentligen var han konstnär,men det var väl med matlagning som han vart känd.Tyvärr utnyttjades han på slutet av sitt liv alltmer i dåliga skitprogram på tv där man skrattade bakom ryggen på honom.
Han ansågs som stollig och en dålig kock.

Min faster var bekant med Kjell-Henry,och när hon dog så hittade jag den här tavlan hos henne.
Den är målad av Kjell-Henry 1971 och den heter HÖGHUS.
Bedöm själva vilket mästerverk den är.

Helt nyligen när jag möblerade om så trillade en papperslapp fram bland några gamla böcker.
Det visade sig vara ett recept med en autograf ifrån Kjell-Henry...Det måste ha kommit med grejorna ifrån min faster...Det var iaf ett recept på Kjell-Henrys tomatsoppa.
Modiga som vi är jag och älsklingen så beslöt vi att testa receptet....Det blev succés.
Det var absolut bland den godaste soppa jag någonsin smakat.
All heder åt Kjell-Henry.
Här har ni bild på soppan och receptet.











4 kommentarer:

  1. Det receptet får jag nog ta och prova. Och ja, jag minns honom från reklamen jag med.

    SvaraRadera
  2. Jag förmodar att det var som du påstår, men i mitt minne var han var rolig och "ohämmad". Känns lite som modellen till formen dom göt Edward Blom i :D :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Edward Blom är nog en blek kopia av Kjell-Henry :)

      Radera