Sök inlägg

tisdag 11 november 2014

Nya bilar är dödsfällor


Vi får hela tiden itutat i oss att vi måste köpa nya bilar för att dom är så mycket säkrare än dom gamla.
Men det är ju biltillverkarna själva och olika myndigheter som har intresse av att vi köper nya bilar som säger att nya bilar är säkra. Krockkuddar är nog bra,men det är ingen raketforskning hur dom fungerar,och det skulle lätt gå att montera i gamla bilar om det fanns intresse.
Jag tänkte ta några exempel på hur farliga nya bilar egentligen är.

1. Dold rost. Nya bilar har oftast en plast under karossen.Plasten hjälper rosten att få fäste ,och bilprovningen kan inte se skadorna under plasten. Det gör att bilen kan vara en upprostad dödsfälla och ändå vara godkänd i besiktningen.

2.  Nya bilar brinner vid krock. För brann aldrig bilarna vid olyckor. Dom mekaniska bränslepumparna la av när motorn la av,och inte fanns det så mycket som var lättantändligt heller. Idag däremot fortsätter elpumpen att spruta bensin över bilen fast motorn lagt av. Katalysatorn är glödhet och antänder bensinen direkt. Sen finns det massor med plast som brinner extremt bra.
Man skulle kunna tro att dieslarna är säkrare,men diesel har faktiskt en självantändningspunkt på 210 grader,bensin 240 grader.
Jag googlade lite olyckor med bilar som brann,efter ett 100 tal slutade jag räkna. Det var inga gamla bilar med.

3. Nya bilar klarar inte krock med älg. Förr var vindrutan inte så lutande som den är nu,den satt längre fram och körde man på en älg så fick man älgen i knät . Nu för tiden när vindrutan lutar och är mycket större så hamnar övergången från ruta till tak precis vid huvudet. Där hamnar också älgen,rakt i huvudet.

4. Centrallås och elhissar kortsluts i vatten. Hamnar man i vattnet med en bil med elektriskt centrallås och elhissar så kortsluts elen och det blir omöjligt att öppna dörrarna eller rutorna. Bilen blir en sjunkande dödsfälla.

Sen kan man ju tillägga att det har blivit mycket farligare klimat på vägarna sen narcissisterna började skaffa stora Dieselsuvar på 200-300 hk. Med antisladdsystem och airbag upplever dom sig som odödliga i en stridsvagn på flera ton. Dom kör dubbelt så fort som dom borde och riskerar livet på både sig själva och andra. I bästa fall fastnar dom i mitten på nån rondell.

13 kommentarer:

  1. Hör, hör!!

    Att läsa det här är som att höra ett eko av vad Maken och jag idisslar om och om igen.

    För att inte tala om att det tar minst ett år innan en ny bil slutar stinka flamskyddsmedel och annat elände. Nu för tiden behöver köparen andningsskydd i entrén till bilhandlaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är säkert nån slags nervgas som ska få dig lugn fin och foglig mot riksdag och regering. Som tur är har dom inte lyckats så bra med dig :)

      Radera
  2. hahaha .. eller så envisas jag med att köra omkring i gamla nostalgiska vrak? ;-)

    SvaraRadera
  3. Jaha ja, man lär sig något nytt varje dag :) Tur att vi inte heller är så frälsta i splitternya bilar då. Fast båda våra bilar råkar vara diesel ;)

    SvaraRadera
  4. På nya bilar så stängs bränslepumpen av vid en kollision. Dock inte på min 26 år gamla 745:a.

    Sedan så har vi ju alla parkerade bilar som brinner titt som tätt trots att bränslepumpen är avstängd, men de bränderna beror ju på... ja ni vet vad. /tompas11

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktum är iaf att moderna bilar brinner allt för ofta vid kollisioner.

      Av nån outgrundlig anledning är det oftast nya dyra bilar som brinner när dom står parkerade i förorterna också :)

      Radera
  5. 1, Jag tolkar artikeln du hänvisar till, som om att det är vägsaltet som får bilarna att rosta. Plasten skymmer den eventuella rosten. Eftersom många stora biltillverkare vintertestar sina bilar i Arvidsjaur så föreslår jag att man börjar salta vägarna där så blir det säker förbättringar i frågan.

    2. Har jag jag ingen erfarenhet av. Här hänvisar jag till Husby.

    3. Denna gången gick det iaf bra.

    4. Där är du ute på djupt vatten. Vatten överlag verkar inte påverka centrallåset negativt.

    Slutligen så håller jag med om att SUV:ar är ett otyg, oavsett bränsletyp. Det värsta är när de hanteras av förortsfruar som är inne i storstan på shoppingrunda. Verkar som dom använder "randomblinkers" för det blinkas åt ett håll och svänger åt ett annat. Framför allt i parkeringsgarage borde dom ha det som förr kallades shoppingbil och har passande format för den som inte är van med mer trafik än en bil i halvtimmen.

    SvaraRadera
  6. 1. Ja det är ju inte plasten som får bilarna att rosta. Men den hindrar bilprovaren från att se rosten. Samma sak med hjulhusen. På gamla bilar fick man 2a på rost i hjulhusen,men sen började biltillverkarna montera innerhjulhus av plast,så nu kan bilarna vara helt upprostade i hjulhusen och ändå vara godkända i besiktningen.

    3. Där var det nära. Vilken tur.

    4. Djupt vatten..ha ha. Där var du vitsig...Bilbatteriet klarar nog lite vatten men elektroniken brukar väl go bananas.

    SvaraRadera
  7. Att nyare bilar har en benägenhet att brinna oftare än äldre vid kollision kan kanske bero på att de flesta nyare bilar har bränsleledningar i plast, vilket medför att de har en tendens att brista vid yttre påverkan. Förr var de ju i metall, säkrare men dyrare.

    Sedan innerskärmar i plast infördes så har faktiskt rostskadade hjulhus minskat i omfattning ganska radikalt och det beror inte på att det inte upptäcks vid inspektion utan på att plasten ger ett gott skydd. /tompas11

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar laga rost. Och när jag river ur innerskärmarna är det oftast utrostat. Eftersom bilprovningen inte tittar under plasten så vet dom ingenting.

      Radera
  8. Ja herregud så mycket rostskador man har repat genom åren. Det är ett jävla skitjobb som tar betydligt mer tid än man anar eftersom när man börjar riva i skiten så upptäcker man ännu mera rost. Jag har en del rostjobb framför mig, golv och vä hjulhus måste fixas innan nästa års besiktning, men jag har ingen större lust att ta tag i eländet. Tids nog så måste man väl ändå krypa till korset... /tompas11

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja om du har en 740 då har du nog rost.Dom brukar ju rosta av på mitten vid inre rambalkarna.
      Själv har jag 245a.

      Radera
  9. En 245:a har jag också haft. Då fick man ägna en vecka varje år på semestern åt rostlagning. Tvi sånt elände! /tompas11

    SvaraRadera