Jag har reparerat bilar i snart 40 år.
Om avgasröret rostat av så måste det svetsas eller bytas, det läker inte ihop av sig själv. Om bilen inte startar så beror det oftast på att den inte får gnistor eller bränsle. Förr så brukade det oftast vara brytarspetsarna som var dåliga om det inte blev gnistor. Då fick man byta dom eller fila lite på dom så gick bilen igen. Om det inte kom bensin så var det oftast igensatt filter eller dålig soppapump.
Ja om det inte var tom tank förstås.
Om bilen gick dåligt så var det nåt som var slitet eller felaktigt inställt, och man fick felsöka, men det var aldrig nåt fel som lagade sig själv.
Om jag skulle ha sagt att "prova med att starta i morgon så kanske brytarna är hela igen". Eller "förgasaren läker nog om du kör sakta en stund" då hade jag blivit idiotförklarad direkt.
Men med dagens moderna teknik är det precis så det fungerar.
efter en viss tid så att vi konsumenter ska tvingas köpa nytt, men att elektroniken lagar sig själv om man ger blanka fan i att laga den, det var nytt för mig.
Om vi börjar med Passaten så har den gått illa i ca 3 månader. Den har ingen tomgång vid kallstart och när man kommer över 3000 varv på motorn då börjar den rycka och hacka. När man sedan släpper ner den på tomgång så pendlar motorvarven mellan 1500 0ch 3000 varv upp och ner upp och ner ända tills man vrider av tändningen och börjar om. Då går den riktigt igen tills man kommer upp i 3000 varv igen.
Jag har fått förslag på att det skulle vara lufmassemätaren och att det skulle vara en vacumslang som det är hål på. själv har jag hela tiden trott att det är nåt fel på nån jävla databox, men jag vill inte lämna in den på verkstan och betala en massa pengar för att få veta att den inte gick att laga i alla fal., så vi har stått ut jag och dottern som kör Passaten.
Nu har den helt plötsligt självläkt.
I två veckor har den fungerat perfekt. Riktig tomgång inget ryckande.
Jag tror att när man skiter i att lämna in bilen så tröttnar den felaktiga elektroniken och tar bort buggen själv.
På flickvännens förra V70 var det några varningslampor som brukade lysa.ABS och anti sladd. Men om man helt nonchalerade lamporna så slutade dom att lysa efter några veckor. Självläkning.
Sen var det min mobil.
För nåt halvår sen fick jag ett felmeddelande på displayen när jag startade mobilen. Där stod att minneskortet var felaktigt och måste bytas eller konfigureras om. Eftersom jag inte begriper sånt där så gav jag fan i att göra nånting. Samma felmeddelande varje gång jag slog på mobilen i 3 veckor. sen slutade felmeddelandet att komma, och mobilen funkar perfekt.
Mobilen försökte alltså lura mig att nåt var fel fast det inte var det.
Jag gillar inte det här.
Modern elektronik är som nån blackmagic Woodo hokus pokus.
Tacka vet jag brytarspetsar.
När det gäller Passaten så kan dessa fel bero på dålig jord eller oxiderade kontaktdon i något kontaktstycke.
SvaraRaderaVanligt på V70 var att att SRS-lampan började lysa och det man gjorde var att ta isär kontaktstycket under förarstolen och spraya med oxidlösande medel så fungerande allt normalt igen. Många av sådana där fel som kommer och går beror på oxiderade anslutningar och kontaktstycken. Man kan när man tar isär kontaktstycket inte se några visuella fel men det kan ändå vara dålig kontakt och detta känner databoxen av genom att resistansen blir något för hög. Men visst var det lättare på brytarspetsarnas och förgasarnas tid. //tompas11
Vilken otroligt tråkig förklaring. Oxid självläker inte, klart att det är databuggar som jävlas.
RaderaJa jag kan förstås inget om fordon eftersom jag jobbat professionellt med service och reparation av fordon i 34 år. //tompas11
RaderaTur att inte folk spontanläker!
SvaraRadera