Sök inlägg

tisdag 4 oktober 2022

Jag är övervakad

 Det började med att jag köpte ny projektor.

Jag googlade lite Projektorer till mitt Biorum,och när jag väl köpt en så fick jag massor med reklam för Projektorer så fort jag surfade på internet. (lite irriterande att nån idiot tror att jag köper fler projektorer,när jag nyss köpt en)

Jag klickar alltid nej på alla "vi bryr oss om din integritet"cookie-inställningar, men det verkar inte hjälpa,utan det väller iaf. in riktad reklam på min dator.

Eftersom jag misstänkte att Google övervakar mig så började jag använda Duck duck go, istället. Dom lovar att inte skicka information vidare,om min surfning.Jag tycker nog att det blev lite bättre,utom när jag surfar på mobilen som är en Iphone där allting övervakas av Apple.

Sen upptäckte jag att det är något fuffens med Spotify.

Det visade sig nämligen att när min sambo spelade vissa låtar så hamnade dom låtarna på mina föreslagna listor(och då ska ni veta att hon inte spelar nya populära låtar som hörs på radion) jag misstänker att Spotify ser att vi har samma Router? Ska bli intressant att se om det blir någon skillnad nu när vi inte har samma Router längre.

Men så i förra vecka fick jag ett par BEGAGNADE lurar som jag kopplade in i min mobil. Tanken var att jag skulle lyssna på musik från Spotify när jag joggar. Sagt och gjort,jag kopplade in lurarna och tog en joggingtur. när jag kommer hem och slår på datorn så har jag fått ett Mejl med reklam för hörlurar. Hur sjutton hänger det ihop? Min Iphone är inte ens registrerad på mig. Fick ett tips om att det kan vara tjänsten SIRI i min Iphone som hör allt jag säger. Jag tycker detta är mycket obehagligt och nu har jag stängt av Siri, men jag har en känsla av att det inte spelar nån roll vad jag gör,jag är övervakad ändå.

Folk klagar på övervakningskameror.

Själv ser jag inget problem med övervakningskameror i offentliga miljöer, bara det hjälper lite grann mot buset så är det värt en integritetsuppoffring för min del. Men att folk stör sig på övervakningskameror i offentliga miljöer men är helt ok med att bli övervakade i sitt hem det fattar jag inte. När jag diskuterar problemet så rycker dom flesta på axlarna och säger att"det är som det är"

 

Det var bättre förr

När massövervakning bara var en otäck framtidsskildring i Orwells bok 1984



6 kommentarer:

  1. Jag är inte övervakad. Det är jag som övervakar alla andra.//tompas11

    SvaraRadera
  2. Dom har nog bara lurat dig. kolla i Micron,brandvarnaren och bilstereon?

    SvaraRadera
  3. Frun menar att det räcker med att hon nämner något ämne i fikarummet på jobbet så får hon riktad reklam på deras gemensamma jobbdator fastän hon har ett helt annat konto än på sin telefon/facebook/google.
    Själv har jag märkt att Google samlar in information om alla mina mejlkonton, även på andra plattformar och länkar dom till min telefon och mitt telefonnummer.
    Då jag bytte telefon senast så räknade google upp all hemsidor inklusive lösenord jag använt på dom och ville att jag skulle ändra dom. Tror jag skall leta fram någon gammal nokia telefon där det inte går att installera google eller andra spionappar. Få se vad jag nu får för reklam nu VPN och Blackphone?

    SvaraRadera
  4. Vi är alla rövknullade av Google

    SvaraRadera
  5. Hyrde bil häromsistens. När vi passerar Långlet och sitter och småpratar så blippar datorpanelen, du vet den där man har istället för instrumentbräda, och börjar tjattra med Kristina Lugn-sävlig röst.
    "Menade du: diesel?"
    Som att det inte är illa nog att fanskapet till "bil" rycker i ratten för att man inte ligger rätt i filen - vilken jävla fil? - nu ska bilen ha syjunta medan man åker också!
    Det var bättre förr!

    SvaraRadera