Sök inlägg

måndag 17 oktober 2022

BITTERPITTEN sparar på el

 Elpriserna skenar

På grund av en rad idiotiska beslut av en rad dåliga politiker så styrs nu elpriserna av dom fria marknadskrafterna. Mitt elavtal höjdes förra året från 40 öre/Kw till 80 öre /Kw. Sista November går mitt avtal ut och sen hänger jag fritt i marknadskrafternas garn.Blir priset 2kr/Kw eller 5kr/Kw? Ingen vet. Den nya regeringen har lovat kompensationer men ingen vet när,hur eller hur mycket?

Men det går inte att lita på regeringar eller fria marknadskrafter,så nu gäller det att ta saken i egna händer,så här tänkte jag nu dela med mig av mina högst personliga knep för att spara el.

Jag har en vedspis som jag brukar elda i varje dag utom på sommaren. När jag eldat i nån timme brukar temperaturen vara ca 25 grader i köket, sen sprider det sig långsamt till dom närliggande rummen.Nästa morgon brukar det vara ca 16-17 grader i köket. Men nu har jag ställt en kastrull med 23L vatten på spisen. När jag går och lägger mig på kvällen så kokar vattnet i kastrullen,och på morgonen har jag ca 20 grader i köket.

I ett intilliggande rum har jag en kamin som blåser varmluft.Skorstenen till kaminen är ett stålrör.Stålskorstenen blir väldigt varm till ingen nytta. Därför har jag på övervåningen tagit bort isoleringen en meter på skorstenen för att sedan sätta ett rör utanpå skorstensröret där spillvärme från skorstenen med hjälp av en fläkt blåser ut varmluften på övervåningen.Det räcker för att värma hela övervåningen.

 Varmluftsutblåset på övervåningen

I trapphuset till övervåningen har jag en luftvärmepump som drar mycket ström.Dock mindre än direktelen som jag hade tidigare. Men eftersom värme stiger uppåt så blir det alltid varmare på övervåningen än på bottenvåningen när jag kör värmepumpen. Vi är nu i mitten på Oktober och jag har hittills inte behövt köra värmepumpen utan klarat mig med vedeldning. Men när det blir kallare och jag inte är hemma och kan elda,då räknar jag med att köra värmepumpen.

 Värmepump i trapphus

Men nu har jag satt en förstärkt rullgardin i trapphuset så att jag inte behöver slösa på el till att värma upp övervåningen när jag måste köra värmepumpen.

Rullgardin i trapphuset

Hade jag varit pensionär eller kunnat jobba hemifrån då hade jag kallställt huset och bott på hotell i nåt varmt land över vintern, det hade lätt blivit billigare än att värma upp huset med el.

Ett annat bra tips det är att ta en joggingtur innan frukosten, då blir man varm och nöjer sig med ett kallare hus.


14 kommentarer:

  1. Det förstår säkert hr. Bitterpitten att en sådan bloggpost måste man ju svara på med sina egna tips och tricks?
    För så där lever vi året runt häroppe i skogen.
    Vedspisen är på i detta nu då det saftas och syltas lingon, värms diskvatten osv.
    Kamin har vi i sovrummet, drar ca en bananlåda ved/dygn om man bålar på hela tiden - då går det inte att vara i sovrummet, blir nära +30 på kvällen.
    Höftar på mellan 6 och 10 kubik ved/vinter. Elementen (direktel/olja) har stått av sen november förra året, för vattenrören kommer in i kåken jämte murstocken, så de fryser inte. Kunde man bara hitta en rejäl badbalja - inte kinesskräpet i plast som finns i butik utan en riktig - så kunde man stänga av varmvatten beredaren också.
    300:- kubiken förkastad blandved, 450:- för björk. Säg 5 000:- jämt för att värma kåken, tvätta sig, laga mat, diskvatten osv. för oktober till april, beroende på när Freja behagar vakna.
    Mattor, riktiga trasmattor eller tjocka entrémattor från konkade butiker rullas fram så här års. Motorfilten från armén läggs fram som överkast. Renskinnen, kohudarna m.m. plockas fram. Underställ och sockor av ylle.
    För en Tokholmare skulle nog vardagen på landet vara rena döden tror jag. Vad säger du, tror du Trängslet skulle räcka för Dalarnas elbehov?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att se att det finns fler bakåtsträvare. Dalarna är nog storförbrukare av el gissar jag,många som slösar här.

      Radera
    2. Glömde ju berömma den fina tapeten med matchande fåtölj - så ska möbler se ut, lite personlighet och karaktär och hantverk. Inte anonyma saker man kan hitta i varje butik över hela Europa.
      Enligt murare jag språkat med har det rått rejäl press senaste två åren - då är det murare från södra Västergötland till Jämtland, och alla säger att de skulle kunna jobba dygnet runt med att installera kaminer och vedspisar åt folk, både i sommarstugor och villor.
      Har funderat på en Ökofen pelletsbrännare, som producerar både värme, varmvatten och el, men budgeten gick åt H-lvete när vevaxeln på bilen tackade för sig efter 35 000 mil.
      Jaja, det kunde varit värre.
      PS: På tal om bättre förr. Har flera gamla yxor. Fick en ny med glasfiberskaft för några år sedan. Både skaft och blad sprack - men yxhuvudet jag hittade under vedboden, sannolikt ett blad från före 1920-talet, det håller.

      Radera
    3. Jag har faktiskt ett gammalt blogginlägg med bilder på rummet med fintapeterna. sök på Agdas Café.
      Vi renoverade även ett badrum i gammal stil. Såg att jag glömt att lägga ut dom bilderna på Bloggen, så dom kanske kommer snart.

      Radera
  2. Tror vi har fjärrvärme från UPM kummene i stan. Verkar fungera.
    Vad gäller springa innan frukost: då blir man väl hungrig (are) och mat är ju inte gratis?
    (frugan handlar...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan äta sig varm också. Pölsa är skitbilligt om man gör den själv på det som jägarna ratar.Hjärta lungor njurar(ränta)

      Radera
  3. Boende i hyreslägenhet med fjärrvärme finns inte mycket att spara. Stängde av frysen när elräkningen gick till det dubbla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj då, fick du äta massor när du stängde av frysen?
      Är du en prepper förresten? Tänker att du som vandrar mycket i naturen har tränat mycket på frystorkat och konserver?

      Radera
    2. Frystorkat ja. Lite konserver. Vatten. Gas. Klarar mig ett tag. Var borta stor del av sommaren så frysen var nästan tom.

      Radera
  4. Det är bra att ni sparar el där ute i skogen så kanske den räcker till, till oss andra...
    Vad gäller UPM så strejkar dom säkert snart bort sina jobb och gnäller när jobben flyttas utomlands.

    SvaraRadera
  5. Just för tillfället äro de icke i strejk...
    Lite spänning i livet måste det ju till.
    Ja, gärna elektrisk spänning även!
    Heja, Olkiluoto III !!!

    SvaraRadera
  6. Ni som sparar el, vad gör ni med all el som ni sparat?//tompas11

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hittills har jag bara reklamerat den överblivna elen och fått pengarna tillbaka, men nu ska jag börja sälja den till Tyskland,dyrt.

      Radera
    2. Haha ja det låter som en god ide.//tompas11

      Radera