Sök inlägg

torsdag 16 maj 2019

Vi är uppfuckade!

 Nya bilar drar mer bensin än gamla.

 

Det är den tyska tidningen Auto Bild Klassik som avslöjar sanningen att gamla bilar drar mindre bensin än nya. 
Som exempel tar dom upp en gammal Volvo Amazon från 60-talet och jämför med en ny volvo V60. Det anges så klart en lägre förbrukning ifrån tillverkaren, men vid riktiga tester ser det annorlunda ut.
Jag har även märkt att min gamla volvo 245 drar mindre bensin än min betydligt nyare volvo cross country. Nu är dom gamla bilar bägge två, men jag vet att riktigt nya Volvo suvvar är ändå törstigare.
 Det här är inte ett dugg konstigt. 
Alla som var med på fysiklektionerna i högstdiet vet att fysiken har vissa lagar som har att göra med friktion vikt och luftmotstånd t.ex. Så därför kan inte en bil som väger 2 ton och har 300 hästkrafter dra mindre än en bil som väger 1 ton och har 80 hästkrafter. I.a.f inte om den går på bensin.
 Men vi älskar att tro på sagor och trolleritricks, så därför går vi på reklamen och lurar oss själva att tro att bilindistrin uppfunnit nåt rundare än hjulet.

 När någon skrytig nybilsägare skrävlar om hur lite soppa hans nya suv drar så är det alltid en diesel. Dieslar har alltid dragit mycket mindre soppa än bensinare, men Svenssons som kört bensinare hela livet,och först nu skaffat en diesel tycker såklart att den går billigt. Min gamla Cheva pickup från 1984,på 2,5 ton och V8 på 6,2L drar ca 1L/milen. Det låter kanske inte så lite, men en likadan bensinare drar ca 2-2,5 L/milen.  Men dom snåla dieslarna vill ju politikerna förbjuda helt. Nej nu ska vi ju ha elbilar tycker politikerna.

våran finansmarknadsminister tycker att vi ska köpa elbil istället för att klaga på höga bensinpriser.
Hur folk som bara har råd med en bil för ca 10-20 000 kr ska kunna köpa en elbil för ca en halv miljon det förstår jag inte.  Och om man nu skulle få låna dom pengarna.Hinner man ens betala av det lånet på 10 år, som är den förmodade livlängden på en ny elbil. Sen lär det ju knappast fungera med en elbil för folk på landet med långpendling. Dessutom kanske ofta till skogen där det inte finns el heller.

Men låt säga att alla gick över till elbilar, eller flyttar till städerna och börjar åka elcykel. Då skulle ju staten mista alla intäckter från bensin och dieselskatter. Hur ska dom då få in klirr i kassan.
 Låt mig gissa.
Elbilarna får Kilometerskatt, Laddskatt, Elskatt, Batteriskatt, Däckförslitningsskatt, och om det inte räcker kompensationsskatt.
Lurad!
Vi är totalt jävla uppfuckade!

Volvo Amazon
Värd att fixas upp ?
 


8 kommentarer:

  1. 250 mil
    Bensin
    Toyota Rav4 sista modellen
    Hybrid.
    Cirka1/2 l/mil
    Men då är det hustrun som körde...
    Återkommer, om du vill, med rapport från upp resan till norden senare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hybrid? går den på el också då eller?

      Radera
    2. Nä, "laddas under gång". Modell Toyota. Efter 350 mil känns det helt ok. Men minst 1000 innan någon mer "säkert" omdöme levereras. Fanns bara den i lager. Annars till oktober. Hade nog ej tordas prova...

      Radera
  2. Elbil hade man när man var 3år, typ

    Diesel är miljövänligt. Tyvärr är politikerna ett par år efter utvecklingen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dieselförsäljningen ger nog för lite skatteintäkter då bilarna drar mindre :)

      Radera
  3. Varken elbil, dieselbil eller bensinbil är miljövänliga. Samtliga släpper ut en massa skit i luften som vi tvingas andas in, dels från avgaser från fossildrivna fordon och dels från bromsbelägg och partiklar från vägbanan från samtliga fordonstyper. Förordar häst och vagn speciellt i storstäderna. Landsbygden kan undantas för där är luften helt ok beroende på att det är försvinnande lite trafik.//tompas11

    SvaraRadera