Sök inlägg

måndag 29 april 2019

En semestervecka

Jag tog en veckas semester.

Jag förundras över att folk alltid måste resa bort så fort dom har lite ledigt. Är det långsemester så ska dom på chater till Thailand eller nån annan diktatur långt borta där allt är billigt. Är det bara en vecka så åker dom på en minisemester i Europa. Är det bara några dar så blir det en Finlandskryssning eller åtminstone en hotellnatt nånstans.Allt för att komma hemifrån verkar det som?  Vad har folk för liv när dom inte står ut med sitt eget hem?
Här är vad jag gjorde på min semestervecka.

Måndag 

Jag och älsklingen garnerade 2 smörgåstortor som vi monterat kvällen innan.(en vegansk och en vanlig) Sen hälsade vi på mina föräldrar tillsammans med min dotter. Där åt vi tårtorna med stort välbehag. Sen hämtade min pappa och jag några tryckluftsdrivna signalhorn i deras båt, som vi provkörde för att höra om det kunde vara nåt att montera på min gamla Cheva-pickup. 
 Det var det.


Tisdag

Vi åkte till älsklingens radhus i Falun där vi slipade och målade om badrumstaket. Därefter lagade jag hennes trasiga dörrlås, justerade gårdsgrinden och monterade ner ett databord som vi tog med hem till mig. Alltdetta han vi med före kl 12. Eftersom.
 " Det som inte blir gjort före 12 blir heller inte gjort efter 12"
 Vi han också med en Thaibuffe' i Falun innan vi åkte hem till mig och monterade databordet, vilket inte visade sig vara så enkelt. Sängen i sovrummet fick flytta på sig 2 decimeter, och en hylla med LP-skivor fick flytta 7 centimeter. Den var fastskruvad i väggen och vägde bly, men databordet fick plats till slut.
Compakt living när 2 hushåll ska bli ett.


Onsdag

Älsklingen skulle jobba så jag passade på att få lite gjort. Kapade, klyvde och staplade ved på förmiddagen. Sen planterade jag om tomatplantor i växthuset. 
Min Volvo 245 har dunkat konstigt när jag kör i gupp på sistone, så jag tog in den i verkstan för undersökning.Det visade sig att ett momentstag satt löst eftersom fästet på bakaxelt rostat bort. Beställde nys bussningar till staget och tillverkade 2 nya fästen. Sen passade jag på att ta ur passagerarstolen och laga några fjädrar som lossnat.
På eftermiddagen njöt jag bara av solen.


Torsdag

Gick opp skittidigt och skruvade opp ett vägguttag i älsklingens walk in closet. (Det behövs tydligen en stor garderob för att locka henne att flytta hit permanent) I vägguttaget sattes det sen upp 2 ljusslingor. Garderoben ser numera ut som ett mellanting av omklädningsrum på teatern och en cirkusvagn.(jag får inte fota) 
Sen gick jag över till grannen som övertalade mig att sätta opp en vägbom för att försöka stoppa buskörning med fyrhjulingar och crosshojar på kyrkstigen. Sagt och gjort. Jag tog ner en al och gjorde en provisorisk vägbom. Sen bar det av till stan för diverse inköp av mat och dryck. Gjorde en Tacopaj som jag bjöd på när älsklingen kom till kvällen. Sen blev det filmkväll och Jukeboxmys lite senare.

 

Fredag

Jag hade tänkt att vi skulle hålla på lite med vedhantering. Men älsklingen hade andra planer, så jag tog traktorn och grävde ur en igenväxt blomrabatt vid husväggen. Sen bar det av till Granngåden(varuhuset) för att köpa ny jord och markduk. Vi passade också på att äta en fantastisk Grekisk lunchbuffe' När vi var i Hedemora. På väg hem råkade vi fastna hos 2 olika grannfamiljer som inte ville släppa hem oss. Vi fortsatte till slut med blomrabatten. Därefter blev det årets invigning av verandan, med rester från gårdagens paj. Avslutning med filmkväll.


Lördag

Äntligen gjorde vi klart veden

Eftersom hängmattan hängde ner sig förra året, så att den tog i golvet på verandan, så gjorde jag ett nytt fäste,denna gång ett justerbart ifall den fortsätter att hänga ner sig.

På eftermiddagen drog jag igån Smokern för första gången i år. Vi gjorde älgrullader med lite fläskfärs, inlindade i bacon samt ostfyllda spetspaprikor ochså inlindade i bacon. Till det en hemlagad potatissallad. Mums!


Söndag

Älsklingen åkte hem till sig och jag tog traktorn och hämtade matjord hos en granne, till rabatten. Passade på att skrapa vägen med traktorn. Sen la jag mig på verandan och njöt av värmen och det faktum att det inte fanns en fluga eller en mygga som störde, eftersom det bara är April.
Det blir inte bättre än så här!
En hel vecka ledigt i solen samtidigt som jag fick massor gjort och njöt av tillvaron. I morgon är semestern slut och jobbet börjar igen. 
Och BITTERPITTEN ska vara bitter som vanligt igen.

1 kommentar:

  1. Haha, "Bitterpitten ska vara bitter igen." Härligt, även om det är kul att se vad du gör när du inte är bitter :)
    Håller helt med dig, folk kanske måste fly för att slippa se allt i hemmet som behöver göras. Jag blundar för det istället och tar tag i det när jag uppbådat krafterna :) Allt finns ju ändå kvar när man kommit hem från utlandet igen.

    SvaraRadera