Sök inlägg

tisdag 20 maj 2014

Potatissättning

I dag har jag satt min sista potatis.
Egentligen var det flera dar sen jag satt min sista potatis för i år.
I dag skulle jag bara assistera min granne,den fenomenale " Maggsta Kungen"
Det gick till så att jag drog plogen medan han ojjade sig över hur krokigt jag drog.
Sen satt jag ner potatis i fårorna medan han talade om att jag satt dom för tätt.
Sen tog han en rök och pustade ut.
Efter det ojjade han sig över hur fan det ska bli med allting,och så plöjde jag en fåra till.
När jag plockat ner potatisen i nästa fåra ville Maggsta Kungen ta en fika.
När han fikat och torkat svetten ur pannan konstaterade han att han hade fått mycket gjort i dag.
5 potatisfåror på en hel dag !   Men det hade nog blivit fler om jag inte sinkat honom hela tiden.
Sen konstaterade han att nu klarar vi oss i Maggsta med potatis, när det går åt helvete med Sverige.

Vi använder bara hästskit som gödsel Kungen och jag.
Det finns ju så mycket konstigt gödsel nu för tiden.
Jag var på en handelsträdgård i dag,där hade dom bredvid grönsaksgödslet även hönsgödsel ?
Jag fattar att grönsaksgödslet är till att odla grönsaker med...Då är alltså hönsgödslet till att odla höns med !? Eller är det så att grönsaksgödslet är gjort av grönsaker ?  Och isf. är hönsgödslet gjort av höns !? Nermalda höns ?
Konstigt är det iaf.  Bäst att hålla sig till hästskit.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar