Igår var det dags att besikta bilen.... Ja en av dom alltså..Den jag brukar ha till jobbet. En gammal Volvo 245.... Världens bästa bruksbil om ni frågar mig.....Robust,säker,outslitlig,billiga delar och enkel att reparera. Efterföljarna 740 och 940 är mycket plastigare och sämre konstruerade.
Förr när jag besiktade brukade jag ha ett knep som gick ut på att jag skickade iväg bilen med en ensam Mamma några skrikiga barn och en hund....Det brukade fungera...Besikningsmannen(det var alltid en man )brukade tycka synd om den stackars Mamman och var inte så nitisk i sin bedömning.
Senare gick jag över till att själv gå igenom bilen nitiskt och fixa alla fel som jag kunde hitta...Det ledde bl.a till att jag la ner en hel dags jobb på att fixa en lykt-torkare till framlysena på en Dodge pickup bara för att få veta av besiktningsmannen att det inte behövdes nån lykt-torkare på den årsmodellen längre.
Det är väldigt konstigt vad dom kollar och inte kollar... T.ex. så kollar dom aldrig bromsarna eller hjullagren på bilar med konstant fyrhjulsdrift.....För fyrhjulsdriften kan gå sönder då,och då får bilprovningen betala... Om det är mycket rost i ett hjulhus så blir det en 2a . Men om det sitter en innerskärm i hjulhuset,då kan det vara hur rostigt som helst under. Det kollar dom inte.
På senare tid har jag gått över till att bara fixa sånt som jag vet att dom är noga med,så när jag nu skulle in med 240n så hade jag svetsat dit en halv tvärbalk som jag såg var väldigt rostig. Jag visste att dom skulle kolla den,för det är ett standardfel på 240..... När jag kommer in på besiktningen så är det en ung grabb i 20 årsåldern som ska besikta....Han har aldrig sett en 240 under förut och måste hela tiden springa och fråga en tjej i samma ålder ,om hon vet .....Det är tydligen generationsskifte i bilprovningshallen.... Dom tjafsar jättelänge om några små hål i golvet är bärande eller inte....Kommer till slut fram till att dom inte är det....Men sen underkänner dom dragkroken för att det är ett litet rosthål på den.....Jag får inte svetsa hålet utan måste byta hela draganordningen... Grrr.
En styrled och ett bromsok slår dom också ner på...Inget att säga om det. Men sen så blir vindrutan underkänd på grund av en spricka i rutan......Jag frågar då om regeln att man ska kunna ha ett A4 ark med fri sikt inte gäller längre ? Får till svar att nu är det en visuell bedömning som gäller,och grabben tycker att sprickan skymmer sikten.....Jag upplyser då grabben om att om det hade varit en bil med delad framruta då hade stolpen varit exakt där sprickan är nu....Skulle han underkänna bilar med delad framruta ? Det är en helt annan sak får jag till svar.
Först blir jag knäckt och tänker jävla skitungar som inte är torra bakom öronen....Men sen ramlar polletten ner... Det är naturligtvis en konspiration...Reinfeldt och regeringen vill naturligtvis att alla gamla bilar ska skrotas....Då blir det fart på bilskrotarna...Jag måste låna pengar till en ny bil..Det gynnar bilindustrin,och det gynnar bankerna. Den nya bilen är svindyr att reparera,och inget kan man göra själv.Bara verktygen kostar 100 000. ...Så jag måste lämna in bilen på verkstan och det gynnar naturligtvis verkstan......Reinfeldt har alltså pressat dom här ungdomarna på bilprovningen att underkänna min bil,så att det inte ska löna sig att reparera den.....Ha ha ha.... Mig lurar ni inte...Jag tänker laga den där gamla volvon likt förbannat.....Skit samma om det blir dyrt och jag får lägga all min fritid dom närmaste veckorna på mekning... Sen kan ni stå där med lång näsa.... Mig lurar ni inte.
Har en bekant som brukade skicka sin sambo till bilbesiktningen, med hans Chrysler Charger, i kort läderkjol.
SvaraRaderaDet fungerade endast några år, kanske beroende på innehållet i läderkjolen!?
Han berättade om när han äntligen förstod vad kvinnlig humor är: -"hon brukar vara som en ättiksgurka, men en kväll när jag snubblade i trappan och föll från övervåningen - då skrattade hon"!
Även en ättiksgurka har alltså humor... Skål.
SvaraRadera