Sök inlägg

lördag 31 augusti 2013

Lata ungdomar utan social kompetens

Jag är så trött på alla lata ungdomar som inte vill göra något...varje dag när jag åker in till stan ligger det ett gäng på gräset framför Ica.Eller så halvligger dom på bänkarna utanför...Dom har öronsnäckor i öronen och fingrar hela tiden på sina Ipods eller surfplattor...
I dessa bärtider borde dom ju inte vara utan jobb....Jag har pratat med några ungdomar som klagar på att dom inte har nåt jobb,och ingen A-kassa....Dom måste leva på sina föräldrar...Men när jag föreslår att dom ska plocka bär i skogen,så flinar dom och säger att dom inte vet hur man gör...
Jag läste att en del duktiga bärplockare kan dra in 1000 kr om dan.....Det är väl inte dåligt om man är arbetslös utan A-kassa ?
Vi har curlat sönder en hel generation.....Trots att dom varken har jobb eller A-kassa,så verkar dom alltid ha dyra mobiler,spel och kläder......Och får dom väl ett jobb så är dom skitdåliga på att passa tider,och allmänt ointresserade.Det är iaf min erfarenhet på mitt jobb.
Några forskare har kommit fram till att ungdomar har bristande social kompetens.
http://www.dn.se/debatt/bristande-social-kompetens-skal-till-ungas-arbetsloshet/

Rektorer i hela Sverige har slagit larm om att alla föräldrar som skjutsar sina barn till skolan utgör den absolut största trafikfaran för barnen.
http://www.skl.se/press/nyheter_2/darfor-skjutsar-foraldrar-sina-barn-till-skolan
Då tänker jag...Varför ska barnen skjutsas till skolan av föräldrarna ?  Antingen är dom lata eller också är föräldrarna överbeskyddande.....och förresten.. Hur kan föräldrarna skjutsa barnen kl 8 på morgonen ? Alla "riktiga"arbeten börjar ju kl 7.

Fler artiklar om lata ungdomar.
http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article12563960.ab

http://www.expressen.se/ledare/sakine-madon/sakine-madon-sanningen-ar-att-ungdomar-ar-lata/

http://www.newsmill.se/node/27422

2 kommentarer:

  1. Hört av en kund som hade besökt sin bror iom en släktträff:
    "Frågade av brorsonen vad ha jobbade med?
    Svaret blev:
    - "ingenting, men vi är några killar som söker EU-bidrag, vi tänkte åka jorden runt!"

    Killen blev så förbannad att åkte därifrån.

    Nå, inget konstigt med det. Besökte å firmans vägnar Sårarsle (Sorsele) för ca 10 år sedan i ett försök att utnyttja statligt bidrag (!!!) för att öppna lokalkontor.

    Kommunkontoret hade knappt tid för oss för dom jobbade, enligt egen utsago, numera mest med att söka EU-bidrag :D

    Varifrån kommer pengarna till alla bidrag? Någon måste ju stå med arslet bart i slutändan.

    SvaraRadera
  2. Inte bara lata.
    Man tycks i många fall även ha en mycket överdriven uppfattning om sitt eget värde på arbetsmarknaden.
    Typ "För under 30 papp tar jag INGET jobb öht".
    Då går man hellre arbetslös.
    Även äldre "kan".
    Hade en granne, ca 50, kvinna, som ansåg sig "vara kräsen" betr jobb. Hon arbetade exakt så mkt som behövdes för att hålla A-kassan stången, då tre mån/år.
    Elefanten i rummet ska vi nog inte ens nämna..
    Allt betalas ju av dig och mig.

    SvaraRadera