Sök inlägg

lördag 8 juni 2019

Lupiner


Nationaldagen 6/6 är tydligen den stora Lupinutrotardagen, då vi ska gå man ur huse för att dra upp och förstöra dessa vackra växter. Fältbiologerna hävdar att dessa invandrare är invasiva( det vill säga att där dom växer kan ingenting annat växa) Jag har väl aldrig hört något så dumt. Naturligtvis kan alla sorter leva tillsammans utan att någon tar över eller tränger ut någon annan. (det syns ju faktiskt några smörblommor på bilden)

Dessutom är ju Lupinerna så ståtliga och vackra.
Dom står ju bara där vid vägrenen helt oskyldiga, och orsakar varken bilbränder,gängskjutningar eller gruppvåldtäkter.
Det måste väl vara positivt för vårat land om det berikas med vackra arter från andra exotiska länder. Ja ungefär som med vildsvinen som inte fanns här för 40 år sen, och numera är ett helt naturligt inslag i vår natur.

Jag vill ialla fall rädda dessa utmobbade stackars invandrare ifrån utrotning.
så därför uppmanar jag nu hela svenska folket att öppna sina hjärtan. Ta hem några lupiner hem till dig och blanda in dom i din egen trädgård.


7 kommentarer:

  1. Skarven är också invasiv; men den vill ingen utrota, hur tänker de egentligen?

    SvaraRadera
  2. Känner några som hade ett modernt beredskapsjobb förra sommaren med att utrota de här vackra växterna. Det var bara det att de kunde bara plocka bort dem på kommunens mark den privata markägaren som ägde hälften av kärret ville ha dem kvar så där fick de inte gräva upp. https://sv.wikipedia.org/wiki/Gul_skunkkalla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns tydligen fler än jag som värnar mångfalden :)

      Radera
  3. Haha, exakt i de där tankarna har jag också gått. Vi är ju ett öppet och tolerant land, så varför vara så fientligt inställda till s k invasiva växter? Eller djurarter, för den delen ;)

    SvaraRadera
  4. Har bara sett dylika efter vägen i Hälsingland!
    Trevliga.
    Men det är jag det!

    SvaraRadera