Sök inlägg

lördag 7 november 2015

Tur som en tokig !

Jag hade just provkört traktorn på vägen i hög fart.
Sen åkte jag in i skogen och hänge på en vedvagn,när jag sen krypkörde så sakta det gick hemma på tomten då small vänster styrled av.....Törs inte tänka på vad som hade hänt om det hänt på vägen.
I bland har jag tur.

Jag hade tur en annan gång också för ett antal år sen.
Då gick övre bärarmen av på min dåvarande pickup.
Det hände också hemma på gårdsplanen när jag höll på att parkera.
Då hade jag nyss kört på motorvägen.

Hur länge ska turen hålla i sig ?

7 kommentarer:

  1. Sådant där är riktigt obehagligt. Vi hade också tur en gång när vi körde härifrån och ner till Småland. Vi hade precis svängt av från motorvägen och kommit in i samhället när växellådan rasade och det tog tvärstopp. Då körde vi så sakta att det inte gjorde någonting, men hade den rasat på motorvägen hade det nog gått riktigt illa.
    Jag hoppas att turen håller i sig för dig!

    SvaraRadera
  2. Gammalt skogsarbetarordspråk
    "det är konstigt hur turen förföljer den skicklige".

    SvaraRadera
  3. Du måste göra nåt åt Din gårdsplan.

    SvaraRadera
  4. En numera hädangången bonde i byn hade en traktor som hade 1/2 rattvarv glapp i styrlederna. Det var ingen som vågade möta honom på vägen med risk för liv och egendom. /T

    SvaraRadera
  5. Trodde inte något kunde knäcka en David Brown. Men hade parallellstaget staget lossat hög fart hade du nog fått sjunga ut den på stället.

    Förresten det första fordon jag fick styra, i famnen på min farbror. Det första fordon jag körde själv och närapå det först fordon jag kraschat (tror jag att det var) när jag på en skogsväg lade i högsta högväxel som hade en utväxling som överraskade en knatte. Kommer inte ihåg hur gammal jag var men jag orkade nätt och jämt frikoppla, med båda fötterna på pedalen så gammal var jag inte.

    Kommer ihåg att det blev "trångt" mellan dikena på skiftesvägen innan jag lyckades frikoppla och byta till lägre växel.

    SvaraRadera
  6. Du kanske fick vad du betalade för? Själv fick jag brott på framhjulsaxeltappen på en Ferguson i en nedförsbacke vid Trängslet under lumpartiden (gammal spricka). Min lycka är att det var störtbåge på den traktorn, inte självklart på den tiden.

    SvaraRadera
  7. Nu har jag i.a.f. köpt en ny styrled som ska bytas i morgon. Jag passade på att köpa bägge två.Fegade ur lite där och vågar inte hoppas på att den andra går sönder lika lägligt. Man börjar softa till sig lite med åren.

    SvaraRadera