Sök inlägg

måndag 18 juli 2022

Ventilproblem

 Fick ett konstigt fel på Torpedon

Två av insugningsventilerna i motorn hade fastnat i öppet läge.Dom satt stenhårt,så jag fick bända loss dom med stor uppfinningsrikedom. Det verkade mycket märkligt som om ventilstyrningarna var för trånga? Hur kunde dom vara det? och varför bara på två ventiler?  Jag spekulerade i huruvida ventilstyrningarna behöver smörjas av blyad bensin,som ju inte finns längre. Att blyersättningen inte räcker till. Men varför bara två ventiler.

Jag brotschade iaf. opp ventilstyrningarna och satt ihop motorn igen.

På riktiga bilar finns det plats att stå bredvid motorn när man mekar.

Nu fungerar  Rakåttan igen.

För övrigt vill jag bara säga att dom som slänger i Cheva 350 motorer i dessa bilar ,har inte förstått nånting alls.

Det är lika tokigt som att sätta i en Dieselmotor i en Ångbåt.

Ge någon en bukett blommor av plast.

Byta ut julskinkan mot rotselleri.

Eller byta ut vedspisen mot en elspis med motivationen att ,jag vill ha en som drar mera el.....Ja ni fattar va... Nu går åttan skitfint.





7 kommentarer:

  1. "Marvel Mystery Oil" brukade ta hand om sådant. En skvätt i bensinen , även i den gamla blyade,gav tallrikar och säten som förblev som nya. Oxo den är borta - så lite 2-taktsolja kan hjälpa.Finns inget torrare än dagens skitbensin !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får väl slå i lite 2-taktsolja,med risk för att den blåryker som en Saab

      Radera
    2. Eller en DKW 3=6 från 1957
      Firade en flicka från det året igår på "den blommande ö".
      Annars har mina åror inte detta problem...
      Dessutom behöver inte vår roddbåt tjära ( lite synd ).
      Tror Hans Christian Örstedt skulle glatt sig
      Det var ju den grabben som upptäckte AL.
      Trevlig sommar!

      Radera
  2. Fastnar ventilerna i styrningarna så beror det i de flesta fall på bristande smörjning. Igensatta oljekanaler, långt mellan oljebytena eller felaktig olja kan ge detta symptom.//tompass11

    SvaraRadera
  3. Jag trodde att det skulle vara sotigt eller torrt,men oljan var fin och det var välsmort. Det var som om styrningarna blivit för trånga? Men det är ju lite speciellt med smörjningen eftersom ventilerna inte sitter i toppen utan oppochner i blocket.

    SvaraRadera
  4. Hej igen, skrev första kommentaren. Har nu pratat med lite folk , race-puttar med modsport-bilar , kemifolk på raffet samt en del övriga "experter". Kontentan blir att det på senare tid blivit allt mer insugs-problem som troligen beror på de nya ingredienserna som tillförts sedan det nya direktivet. Klibbiga ,kådliknande beläggningar låser tydligen ventilspindlarna.. Om ventilen får en smäll av kolven (non safe engines) så lossar det lite i styrningen och inget värre sker MEN återkommer efter en tid.Nya
    WET- Additiv är på G , "go Easy" klarar inte av det hela längre så där är ingen hjälp att få. Bensin är inte bensin längre utan en mix av allehanda hårt crackade produkter från skog och lantbruk ställer till det. Sönderfallet sker i tanken över tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså bensinen som förstör ventilstyrningarna. Ja på Torpedon kan iaf inte kolvarna slå i ventilerna eftersom det är en sidventilare. Det jag tyckte var skumt var det att 2 ventiler fastnat medans dom andra går lätt. Men dom andra kanske fastnar snart :(

      Radera