Sök inlägg

onsdag 20 februari 2019

Moderna bilar

Antingen är dom idioter?

Eller så jävlas dom med oss?

Jag hoppas på det sista. Det är biltillverkarna jag talar om. Dom har ju fullständigt fuckat upp oss med konstruktionerna på moderna bilar dom senaste 25 åren. Nu mer skrotas inte en bil för att den rostat opp eller för att motorn tagit slut. Nej nu kan det vara en lampjävel som lyser på kontrollpanelen och inte går att släcka med mindre än att man byter en dator i bilen för 25 tusen kronor.
Min Far har fått ett besvärligt dataproblem på sin Land rover. Den är utrustad med luftbälgar istället för fjädrar bak. Sen är det en kompressor som automatiskt ska hålla nivån bak med hjälp av en dator. Men skiten slutade fungera och kompressorn byttes. Det visade sig dock inte vara kompressorn det var fel på utan nåt dataprogram. Ingen kan heller reparera datafelet. Inte ens Volvoverkstaden som sålt bilen. Nej dom säger att dom inte har rätt utrustning för att felsöka bilen. Även hempulande Roverfantaster går bet. Så nu blir det till att montera fjädrar istället. Back to basic liksom.
Varför tillverkar dom bilar med så avancerad teknik att det inte går att reparera?
Jag tror att dom helt enkelt vill att vi köper nya bilar efter 5-10 år.

Sen har vi ju en massa osmarta lösningar på moderna bilar som man bara blir irriterad på. Avsaknaden av dropplister är ju ett skit när det regnar. Man får ju vattnet i nacken. Ventilationsrutorna fram som gjorde att det gick att veva ner rutan utan att det drog var ju skitbra, men dom togs ju bort för att få fräckare design. Nu måste man ha ACn på så fort det blir varmt i bilen, och det blir det ju så fort solen tittar fram eftersom moderna bilar har fönster som på ett växthus. 
Man vill ju kunna ha armen ut genom rutan och känna sommar lukten istället för unken AC.
Sen har ju moderna bilar på tok för breda vinterdäck. Det gör ju att man måste ha 4 hjulsdrift för att ta sig fram på vintern. Min gamla Volvo har bakhjulsdrift och dubbfritt , och går hur bra som helst på vintern.

Och vad är det för idiotiska påhitt med strålkastarglas i plast?



Dom blir ju nedmattade med en gång av salt grus och sand. Visserligen går det att polera upp dom med slipmaskin, men det är ju en rejäl felkonstruktion i vilket fall som helst.

Xenonljus



Vad är det för idiotiskt hittepå? I instruktionsboken på särbons SAAB står det att det sitter en sensor på framaxeln och en på bakaxeln samt en styrenhet under lamphuset som ska reglera ljuslängden automatiskt för att mötande trafik inte ska bländas. Ljuslängden justeras även vid inbromsning. 
Men hallå!!!
Är det nån som tror att det där kommer att fungera mer än något år? Sen kostar det väl en förmögenhet att reparera, om det ens går? Jag börjar förstå varför alla bilar med Xenomljus jämt bländas. Dyra lampor är det också, kan kosta flera tusen styck, och det rekomenderas att man byter dom i par. Jo jag tackar jag. Sen står det att man måste ha handskar och skyddsglasögon om man är så dum att man byter dom själv.
 Inte lyser dom bättre än vanliga lampor heller. Nej dom bästa framlysen som jag har haft EVER, det var dom stora runda 7 tummarna på volvo 240 fram till -77. Det är emot naturlagarna att försöka få bra ljus ur platta rektangulära framlysen.Att tro på att dom är bra, det är som att tro att små högtalare har lika bra ljud som stora. Det handlar bara om design! 
Och Xenon kompenserar inte, nej det är en bluff!


9 kommentarer:

  1. Tja
    Eller så skaffar man sig en Toyota!
    Tills man blir påkörd ( babords akter...) och för första gången på dj-t många år äro vi billösa för tillfället.
    Så illa är det ju inte för dig
    Förhoppningsvis...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, fast jag har en bil utlånad till farsgubben, och pickupen har blanka sommardäck. Fairlanen står i vinteride, ett par andra objekt är under renovering, så just nu har jag bara min volvo 245a att åka i.

      Tips! Köp inget nyare än 30 år om du måste byta.

      Radera
    2. Jo, men krocksäkerheten har ju blivit "lite" bättre.
      Vågar inte tänka tanken att något skulle hända barnbarnen och vi med en ej upp to date bil - i det avseendet - skulle vålla barnen skada som kunde undvikits!

      Radera
  2. Jag hade tidigare en gammal 245:a som jag köpte nya strålkastare till samt 80/100W H4. Dessutom höjde jag laddningsspänningen till 15V och monterade separata reläer till strålkastarna, som matades direkt från batteriet för att undvika spänningsfall. Ljuset från dessa strålkastare var helt vitt. Passagerare trodde att jag hade extraljus på bilen, vilket jag inte hade. Har aldrig ägt en bil med så bra belysning.//tompas11

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast reflektorerna brukar ta stryk med 100w har jag märkt.

      Radera
  3. Håller till en viss del med dig, nyare bilar (efter ´00)är inte gjorda för att hålla längre än kanske 10 år.Jag har en Ford Focus från ´06, har haft den i några år och har varit mkt. nöjd, nu har den precis rundat 20 tusen mil, och har börjat självdestruera, man kan exempelvis inte byta bakhjulslager, då får man byta hela navet med allt vad det innebär, och gamla torxskruv i en balk är inte roliga.
    Nu funderar jag på att min nästa bil ska vara en Caprice eller Roadmaster från 90-talet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har en bekant som har en Roadmaster från 90-talet. Mycket krånglig elektronik och mycket rost.

      Radera
  4. Efter att man bytt Xenon lampor i en nyare bil, så måste man programmera om databoxen också.
    Samma sak vid batteribyte i en del nyare bilar, då måste man tala om för databoxen att det sitter ett nytt batteri i den.

    Visst finns det en massa fördelar med en ny bil, så länge som den är ny.

    Mvh Skogåsbon

    SvaraRadera