Sök inlägg

fredag 8 april 2016

Civilkurage

I går när jag var på "Ta till vara"butiken i Borlänge så såg jag nåt märkligt.
Vid en port bredvid butiken stod det 2 män och slogs med en man som såg ut att komma från Somalia....Alla 3 skrek och bråkade och jag förstod att dom försökte hålla kvar den svarta mannen innanför porten...Efter en stund kom det 4 väktare springande och gav sig in i fighten.Dom försvann in i porten så jag kunde inte se vad som skedde men jag hörde skrik och tumult. En medelålders man som var med och bråkade från början kom ut och ställde sig utanför porten...Då gick jag fram till honom och frågade vad det var som hände...Han säger då att det får han inte tala om för mig och att han vill att jag försvinner.Sen tar han tag i mig och puffar i väg mig därifrån.

Ständigt i media kan vi läsa om bristande civilkurage, om folk som inte vågar eller vill bry sig när nån blir misshandlad eller utsatt för brott.Det finns till och med förslag från alliansen om en civilkuragelag som tvingar folk att ingripa vid brott.

Men när man bryr sig då klassas man som påträngande och nyfiken och ska bara hålla käften och försvinna därifrån...Hur ska någon våga visa nåt civilkurage om man blir bemött med den attityden ?

Och förresten..Hur ska jag som ser ett bråk på stan kunna veta vem som är förövaren och vem som är offret ?....När 2 vita män spöar en svart ska jag då per automatik fatta att svartingen är The bad guy ?
Mannen som puttade bort mig hade ingen uniform eller leg. Det kanske var han som börjat ? Vad vet jag...Men förmodligen jobbade han på "Ta till vara" för han såg lite mindre bemedlad ut...Kanske ett omplaceringsfall som kommunen dumpat där dom tror att han gör minst skada.

I dag stod det i tidningen att en" Snattare greps av Polis vid en butik i Hytting,för försök till grov misshandel"...Vad var det som var så hemligt ? Att han var svart kanske ?




2 kommentarer:

  1. Otack är världens lön.
    Med tanke på hur samhället ser ut idag hade nog inte jag vågat ingripa, speciellt som han även greps för försök till grov misshandel. Kanske lika bra att du inte blev indragen i det där?

    SvaraRadera