Sök inlägg

måndag 27 juli 2015

Utstående öron

På semestern hittade min gumma en novelltidning ifrån 1929.

Hela Världen.
En typisk tanttidning full med dåtida romantiskt dravel...Men annonserna är väldigt roliga.

Undrar om Rectodor blev nån succé ?
Undrar också vad det var egentligen? Klisterlappar som tejpade öronen kanske ?
Men eftersom folk fortfarande har ett dumt löjeveckande uttryck i ansiktet så blev nog inte Rectodor nån hit.
Det var väldigt raka puckar i reklamen iaf....Om vi hade haft lite rakare kommunikation idag så kanske vi sluppit alla skitfula tattueringar ,men framförallt hade vi sluppit botox i läpparna som ger ansiktet ett dumt och löjeveckande uttryck.


Det finns också gott om annonser om hälsopreparat i tidningen.




Här under en annons för radiumsalt,med äkta radium
"naturens underbara botemedel"



Inte visste jag att Samarin var Svenska folkets favoritdryck och härligt god törstsläckare.


Det slår mig att mycket reklamannonser i tidningen Hela Världen följer samma mönster som dagens telefonförsäljare...Du ska få en lampa,gramofon,skivor ,böcker mm helt gratis....Du behöver bara skicka in formuläret så får du veta hur du får gratisprodukterna....Samma bondfångeri nu som då.
Jag tror faktiskt det samma gäller hälsoprodukterna...Jag undrar om vi köper Omega 3,Vita pro,crome, diverse bantningspreparat,fiberdrycker mm om 80 år...
Förmodligen skrattar vi lika gott då åt dagens reklam som vi gör nu åt gårdagens.

Och jag undrar om våra barnbarn kommer att förstå att många tyckte att snus var rena hälsokosten på vår tid,och att våran förra hälsominister stred i EU för att få behålla smaksatt snus.






1 kommentar:

  1. Med alla undermedel som funnits genom åren, så är det konstigt att det överhuvudtaget finns människor som blir sjuka, dessutom så borde vi väl bli minst 250 år gamla, med alla dessa fantastiska medel.

    Mvh Skogåsbon

    SvaraRadera