Sök inlägg

söndag 10 september 2017

HASSE

Hasse Alfredsson är död.Han blev 86 år.

Nu dör dom gamla hjältarna på löpande band. När Loffe nyss dog då tänkte jag att nu är det inte många kvar, nästa som dör blir nog Hasse Alfredsson. Läskigt att jag tänkte så, och nu är han död.

Bild i från hans film "Den enfaldiga mördaren"

Jag minns honom framför allt med revyerna och filmerna tillsammans med Tage Danielsson. Min generation är uppfödd på Hasse & Tage!!!
Dom var komiker som ville förbättra världen. Dom hade alltid ett viktigt budskap men på ett roligt sätt.
Hasse var också en mästare på att improvisera och det gjorde han många gånger som Lindeman. Många av hans Lindmän blev klassiker, som fotbollstränaren Bob Lindeman med gröna sidan opp,eller punkrockare Trindeman Lindeman. Andra klassiker av Hasse är Tex. Robert Lind i Kramfors.
Och naturligt vis sketchen "på jobbet" i folkmun kallad "spik i foten" den avslutas ju med orden "Säffle! Kan jag få en kopp kaffe" Och för ca 10 år sen när jag passerade igenom Säffle så stod det en stor skylt brevid vägen med texten "Ta en kopp kaffe i Säffle" Snacka om klassiker.

Hasse & Tage " På Jobbet"

En låt med Hasse som jag ofta tänkte på när barna var små, det är " Ett glas Öl"

Hoppas du får ett glas öl Hasse
R.I.P

4 kommentarer:

  1. Hej.

    Idag finns där ingen så kallad komiker eller dramatiker som når dessa herrar och damer från 'Svenska Ord' och liknande till strumplästen.

    Ingen finns där som förmår kombinera humanism med folklighet, visdom och boklig lärdom med finurlig spetsfundighet, eller ett gediget fokus på realism i utopiska drömmar ('Ägget är löst' t ex) och pragmatism i detsamma (åter: 'Ägget är löst').

    Ingen svensk komiker eller dramatiker har den integritet och det mod som dessa hade.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan bara hålla med i allt. En favorit till många skratt, var också Kalle Sändare, som gick bort för ett antal år sedan.
      Allt detta påminner om att man själv blir äldre också, en mindre rolig tanke. Tänk, att man inte hade en tanke på sådant, när man var ung och odödlig.

      Lindeman boxen köpte jag för ett par år sedan, en riktigt nöjsam investering.
      Av Kalle Sändare saknar jag bara ett kassettband, som jag endast sett en enda gång på Tradera, och då blev man överbjuden.

      R.I.P. Hasse

      Mvh Skogåsbon

      Radera