Sök inlägg

fredag 1 december 2017

Avbrott!

I går hade min by strömavbrott 3 gånger.
I förrgår minst 7 gånger. Visst jag vet att det beror på att det kom flera decimeter blötsnö som tyngde ner grenar som la sig på elledningarna. Men det skumma är att det var färre strömavbrott för 20-30 år sen än det är nu. Detta trots att fler ledningar är nedgrävda nu för tiden, för att minska väderkänsligheten.
Men man behöver ju inte vara raketforskare för att redan på sommaren kunna räkna ut vilka träd som är i riskzonen att falla över ledningarna till vintern. Varför inte då röja på sommaren istället för att nu stå och ojja sig över hur mycket snö det är och hur besvärligt det är att ledningsröjarna måste jobba övertid?
Jo jag ska tala om varför!
Går det så går det! 
Om det blir en blidvinter så sparar ju elbolagen en massa pengar som går rakt ner i fickorna på aktiägarna. Förr fanns det ett ansvar att saker och ting skulle fungera, men nu mer finns det inget annat än vinstintresse.

Ännu värre är det med telefontråden.
Sen Skanova tog över underhållet av koppartrådarna har det blivit mycket sämre. Tråden till mitt internet och min telefon går över byvägen i luften och ibland kör nån lastbil eller grävmaskin sönder tråden. Förr tog det 2 dar att reparera ledningen men nu mer tar det 2 veckor, så sist den blev nerkörd fick jag laga den själv. Nu när det kom en snödämp så gick jag ut och slog bort snön ifrån ledningen eftersom den blev att hänga så lågt över vägen. Det förekommer överhuvudtaget ingen röjning runt teleledningen. Nästa gång den åker ner då kanske dom klipper kablarna och tar bort mitt internet för gått.
Är det det här som kallar fria marknadskrafter?
Glada riskkapitalister och ledsna bybor.

Det är nog bäst jag tar fram sågen och röjer bort lite grenar så fort jag blir ledig nästa gång.Om jag tar mig upp så högt.
Hur fan kunde det här landet bli så mentalt efterblivet?
Det var bättre förr!


Min teletråd


Min teletråd

10 kommentarer:

  1. Tja.
    Jo, som det var förr, så var nog kanske en del saker bättre, men i det stora hela, så var det nog sämre.
    Apropå telefoni, hur var det förr? Det var ingen utveckling alls när Televerket hade monopol. Det fanns modernare telefoner att köpa utomlands på den tiden, t.o.m. trådlösa som man kunde ha i hemmet. Det gillade inte Televerket.
    Med statlig monopol på marknaden, så finns det iungen utveckling.

    Numera så kan du klaga, men när Televerket hade monopol, då betydde inte dina klagomål någonting, inte om du ville ha en telefon.'

    Mvh Skogåsbon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill inte ha nån jävla utveckling. Jag vill bara att saker ska fungera.Min mobil fungerar inte heller för att det är för dålig täckning, och jag tror knappast den lär bli bättre eftersom det inte är lönsamt där jag bor. Ingenting är lönsamt på landet. ska vi lägga ner landsbygden bara för att ingen kan frofitera på den ?

      Radera
    2. Jo då, visst vill du ha utveckling. Tycker som Rikard i svaret nedan. Ang. avbrott och underhåll, så skulle dom kunna lagstifta om sånt.

      Mvh Skogåsbon

      Radera
  2. Hej.

    Eftersom det är en kostnadsfråga så skulle en intelligent lagstiftning göra så att kostnaden för eftersatt underhåll och att inte tänka efter före vore högre än den eventuella besparingen av att chansa.

    Men så vinner man tydligen inga val?

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    SvaraRadera
    Svar
    1. I Norge får man t.ex. inte ta bort fungerande telefontrådar om man inte kan erbjuda ett fullgott alternativ. Så är det inte i Sverige, och Peter Eriksson (mp)som är digitaliseringsminister tänker inte ändra på det har han sagt och förmodligen inte dra åt tumskruvarna på elbolagen heller.
      Hallå! Vi har Miljöpartiet i regeringen. Det kan ju släppa ut en massa avgaser i skogen om man röjer ledningsgator med motorsåg eller traktor.Landsbygden är inte bra för miljön om det bor folk där.

      Radera
  3. Går det så går det, sa han som lämnade in damaskerna för halvsulning!

    SvaraRadera
  4. Två bekanta till mig har på varsitt håll skapat sina egna internetanslutningar via mikrovågslänk in till närmaste samhälle. Den ena köpte en surplus radiomast som ha gjöt ett fundamemt till. Räcker med fri sikt och ett mikrovågsmodem i vardera ände. Naturigtvis måste det då finnas tillgång till en hög punkt i samhället med en internetanslutning. Du verkar ju vara en driftig kille så det är bara att sätta igång. Du bör först kolla upp vilken utrusning som krävs för det aktuella avståndet. Sen kan du köra internet och med lite ytterliga utrustning kan bli de lokale internet och mobiloperatören 😎

    SvaraRadera
  5. Absolut. Åtminstone första delen. En av killarna "delade" med sig av internetansluningen till ett mindre bostadsområde och han blev tom uppkallad till någon jurist hos Telia...

    Det är väl kostnadsbiten man inte skall börja fakturera grannarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan ju bli lite dyrt iofs. Kanske det skulle räcka med en 4g router med riktantenn. Helst skall det ju vara fri sikt till en basstation. Fungerar mobiltelefon alls? Hur långt är det till närmaste basstation.

      Radera