Sök inlägg

tisdag 2 augusti 2016

Desinformationssamhället.

Förr i tiden kunde man hitta telefonnummer i telefonkotalogen.

Telefonkatalogen var indelad i en företagsdel och en privatdel,senare blev det även en kommundel med gröna sidor och en hälso och sjukvårdsdel med blå sidor....I dag så skulle jag ringa till min vårdcentral och tänkte att jag kunde titta i dom blå sidorna i min lokala telefonkatalog som heter Din Del.

Döm om min förvåning när det visade sig att dom blå sjukvårdssidorna bara innehöll 2 sidor. På dom 2 sidorna får man lära sig hjärt-lungräddning det är allt....Längst ner på sidan står ett telefonnummer 1177 men det står ingenstans vart nummret går....Jag hade åtminstone trott att det skule stå nummret till dom 3 vårdcentraler som betjänar Hedemora och Säter, som telefonkatalogen gäller för.
Jag provar att ringa numret.
Där möts jag av en telefonsvarare som säger att jag ska ringa 112 vid livsfara.
Sen hamnar jag i en oändlig telefonkö som jag inte vet vart den leder så jag lägger på.

Varför finns det inga nummer till vårdcentralerna i telefonkatalogen ?
Först tänkte jag att det kanske var platsbrist...Att man försökt slimma katalogen så mycket som möjligt och därför tagit bort all onödig information...Men sen hittade jag en sida med Sudoku !?  I telefonkatalogen.Det fanns till och med en sida med facit till Sudokun.
En kurs i hjärt-lungräddning,Sudoku men inga telefonnummer till vårdcentralerna.
Man ska alltså hjälpa sig själv istället för att söka upp vården,och medans man väntar på att självläka så ska man göra Sudoku.

Okay jag fattar.
Det där med telefonkataloger är en relik från en svunnen tid,nu är det internet som gäller.
Men går man in på hemsidorna så finns det ofta inga telefonnummer där heller.och om det finns nummer så svarar ingen på dom i alla fall.

Min kompis skulle till banken här om dan och eftersom banken nästan aldrig har öppet nu förtiden så hade han kollat på hemsidan om det var öppet och det skulle det vara...När han väl kommer fram till banken så är den stängd lik förbannat...En liten lapp i fönstret förkunnar att det är stängt.

Samma sak när jag skulle ombesikta bilen för ett tag sen...Jag kollade hemsidan om det var öppet för efterkontroll,det skulle det vara...För säkerhetsskull så ringde jag också och hamnade på nån centralavdelning som talade om att det står på hemsidan att det är öppet för efterkontroll...Jo det visste jag redan. Men gick det inte att ringa till besiktningen i Hedemora...Nej tyvärr så svarar dom inte sa man i växeln....Väl på bilprovningen så var det ju stängt för efterkontroll i alla fall.... När jag påtalade för besiktningsmännen att det står på eran hemsida att det är öppet,så ser dom ut som om dom aldrig hört talas om att dom har nån hemsida och hänvisar till en lapp på dörren där det står att det är stängt för efterkontroll.

Det känns som om samhället sakta men säkert håller på att läggas ned.
IT-samhället kör sitt eget race men det finns ingen där.
Det går nästan inte att få tag på en människa på kommuner,landsting, företag och andra inrättningar...Och får man nån gång tag på en människa då rycker dom på axlarna och har tyvärr inget ansvar.

Vad är det som händer.
Det var bättre förr !!!





9 kommentarer:

  1. Ja det var lättare att få ett nummer förr, fast då var man ju yngre förstås... ;)//tompas11

    SvaraRadera
  2. Hej Bitterpitten! Du har rätt och varför sker denna nedrustning av banker, myndigheter, hälsovård etc? Jo man prioriterar att följa regelverken. Idag är vi styrda av byråkrater som alla är så rädda att göra fel, så de gör ingenting istället. Återinför tjänstemannaansvar, så vi medborgare kan få någon valuta för vår konsumtion med världens högst beskattade inkomster!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yrkesheder är också nåt som håller på att helt försvinna.

      Radera
    2. Sverige är på väg ner i avgrunden!
      Nu är det "lite annat" som prioriteras.

      Mvh Skogåsbon

      Radera
  3. Håller med Skogåsbon! Jag förstår inte hur det kan vara så svårt med konsekvensanalys. Det ser ju likadant ut överallt snart, även här uppe där svårt sjuka cancerpatienter skickas hem just p g a platsbrist http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/cancersjuk
    Kanske fick hon med sig ett Sudoku som hon kunde lösa på hemvägen som tröst :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. De har ångrat sig om kvinnan, nu ska hon bli opererad läste jag nyss. :-)
      F.ö. kan jag bara hålla med bitterpitten, speciellt i sista stycket. Handlande klagar för att kunderna flyr och affären går dåligt; men det är liksom det som händer när man höjer alla priser och ger sämre service.
      Vill man ha ingen service kan man ju få den till halva priset på nätet.

      Radera
    2. Ja, det ändrade sig till slut, såg jag med, men först efter media tagit upp det överallt. Alla orkar kanske inte kontakta dem för att få ett beslut ändrat och det ska ju inte hänga på det, tycker jag.

      Radera
    3. Så fort det går ett mediadrev så ändrar dom sig,men som Anybody skrev på sin blogg.Vem blev utan operation nu istället ?

      Radera
    4. Ja, det är det man undrar. Samt hur många som blivit utan operationer som vi inte ens vet om, för de har inte haft ork att starta något mediadrev. Bedrövligt att folk som betalat skatt inte ens ska få den vård de behöver!

      Radera