Sök inlägg

fredag 1 juli 2016

Blodtryckshöjare.

Jag upptäckte att mina blodtrycksmediciner var slut.

Jag brukar ringa till min vårdcentral för att förnya recepten och sen är det bara att hämta ut dom på Apoteket efter nån dag.
Men i dag så hamnar jag hos en robottelefon som säger att jag har 4 val.
Det var ett val som handlade om räkningar,ett annat om att boka läkartid,ett om att få sjukvårdsupplysning och till sist ett om jag ville träffa en barnmorska...
Inget om att förnya mina recept.
till sist säger robotrösten att om jag vill förnya mina recept så ska jag gå in på deras hemsida.

Väl inne på vårdcentralens hemsida får jag veta att jag ska logga in på vårdguiden 1177....För att logga in där måste jag ha ett Bank-ID.
Men va faaan!!!
Jag har inget Bank-ID och vill absolut inte ha nåt heller..Jag har nog med lösenord och användarnamn som jag aldrig kommer ihåg redan nu som det är.

Efter att jag lugnat ner mig en stund beslutar jag mig för att trots allt ge mig och krypa till korset och beställa ett Bank-ID.Jag behöver ju min blodtrycksmedicin.

Men då kommer det upp ett meddelande på datorn som säger att det inte går eftersom min LINUX-dator inte är kompatibel med Bank-ID.
Jag känner att blodtrycket börjar stiga.

Då säger älsklingen att jag borde försöka ladda ner ett mobilt Bank-ID på min mobil istället.
Ok jag försöker motvilligt med det då...Jag tycker inte om att surfa på mobilen eftersom allt blir så förbannat smått på mobilskärmen...Jag är inte bekväm med att sitta och sprätta flugskit på mobilskärmen för att förstora bilden.

När jag försöker ladda ner mobilt bank-ID så kommer det upp ett meddelande som säger att minnet i mobilen inte räcker till.....Jag kollar i minnet och ser att det som tar störst plats är mina bilder i mobilen.
Alltså börjar jag att rensa bort alla onödiga bilder i mobilen....Sen tar jag bort alla nödvändiga bilder också..Efter att ha skickat dom till min mail.
Sen försöker jag ladda ner appen igen....Det är fortfarande för litet minne i mobilen.

Nu är verkligen inte blodtrycket bra
Jag är förbannad och skriker och det känns som om jag är redo att begå ett terrordåd när som helst...Ska det vara så jävla omöjligt att få ut min medicin ?

Jag går in på hemsidan igen och ser att det tydligen går att hämta en blankett på vårdcentralen där jag kan fylla i att jag vill förnya mina recept.
Jag gör mig beredd att åka 1,5 mil in till vårdcentralen när älsklingen föreslår att jag ska göra en fuling och tala med telefonroboten igen och beställa sjukvårdsupplysning.
Då ringer dom ju upp i alla fall.
Och jag får prata med en människa.

Sagt och gjort...Efter några timmar ringer en sjuksköterska på vårdcentralen opp mig och jag förklarar problemet... Hon säger då att det tar alldeles för lång tid att prata med patienter i telefon så därför går det inte längre att förnya recept per telefon.
Jag frågar då hur jag ska göra och hon svarar att jag kan skicka brev till vårdcentralen och beställa nya recept...
Skicka brev alltså !
Dom har alltså ingen mail på vårdcentralen men appar det har dom fan i mig.

Vart i helvete är det här samhället på väg ?
DET VAR BÄTTRE FÖRR !!!

 

5 kommentarer:

  1. Man kan bli galen för mindre!! Kundvård, vad är det???

    Mvh Skogåsbon

    SvaraRadera
  2. Hej.

    För att fylla på:

    Har just avslutat tidsbegränsad anställning hos kommunen; i torsdags var sista dan. Ringer på fredagen (1/7) till personalansvarig och frågar efter arbetsgivarintyg:
    -"Det tar tre veckor minst."
    Jag: -"Men mitt kontrakt var ju tidsbestämt i förväg - varför skrevs inte intyget ut för tre veckor sedan, och varför tar det tre veckor att någon på personalavdelningen fyller i blanketten?"
    -"Så är det bara."
    Jag: -"Vem har beslutat det? Finns det nedskrivet någonstans?"
    -"Jag vet inte; det skall ta tre veckor har vi blivit tillsagda."

    Där någonstans fick jag lov att tacka för hjälpen, och lägga på. Den stackars kvinnan i andra ändan skall inte behöva kallas både det ena och det andra.

    Fast Arbetsförmedlingen tar priset. En tidigare handläggare stoppade vid ett tillfälle hissen när vi var på väg till ett möte, och förklarade:
    "Börja inte lista förslag på hur våra interna processer kan effektiviseras och strömlinjeformas; de skall fungera som de gör, för annars blir flertalet mellanchefer arbetslösa."

    Ridå, tablå, och hejdå.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är väl precis den uppfattningen man fått av den kommunala verksamheten. Detta kostar en massa onödiga pengar, som skulle kunna användas till bättre ändamål.

      Mvh Skogåsbon

      Radera
  3. ringde dssk sjukvårdsupplysningen OCH gick in på mina vårdsidor då blodtrycksmätarn de kopplat på mig mätte var 5:e minut sit för var 20:e minut.
    Först ringde provtagnssk sedan dssk men sjukvårdsupplysningen tryckte bort mig.

    Trycket gick i taket kan jag säga =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sjukvården spar pengar genom att ge usel vård.

      Eller så tryckte dom bort dig för att du skrek och svor åt dom på norrländska :)

      Radera