Sök inlägg

söndag 6 oktober 2024

Är elektronik jävulen ?

 Förr i tiden

Då slutade saker att fungera när dom var trasiga

skulle dom fungera igen så måste dom repareras.

Gick en järnbalk av så måste den svetsas,slutade bromsarna fungera på en bil så hade förmodligen ett rör gått av som måste bytas, slocknade en lampa så var den bränd och måste bytas eller så var elkabeln av och måste skarvas typ.

Det fanns alltid ett fel som var trasigt och inget kunde bli helt igen av sig själv och självläka,det var heller inte så svårt att felsöka eftersom felen var logiska.

Men inte nu längre

Sen elektroniken tog över samhället är inga fel längre logiska. Till ex. så har jag en Subaru(en japansk bil) som en motorlampa lyser på ibland,det enda som märks är att bilen går lite ryckigt då. Jag fick tips om att köpa en felsökare(en elektronisk mekanik som kopplas in i bilen)vilket jag gjorde. När jag kopplar in den så kommer det upp några felkoder på en display ,som jag inte förstår(olika koder varje gång) men jag trycker bara på en knapp och vips så är dom borta ,lampan släckt och bilen rycker inte längre,sen är den bra i en dag eller 3 veckor,sen återupprepas proceduren.Fullständigt ologiskt och galet. Lämnar man in bilen på verkstad så gör dom likadant,släcker lampan och hoppas att det hjälper. Och skulle deras dyra felsökare inte hitta felet då vet dom inte vad dom ska göra,det är liksom elektronik.

Om muspekaren eller nåt annat på Datorn slutar att fungera då startar jag om Datorn och så funkar det igen,Om ljudet på Spotify börjar dista och skrapa,då loggar jag ur appen och loggar in igen så funkar det igen. Om Netflix bara står och snurrar och inte vill starta,då ska appen ominstalleras har jag lärt mig,då funkar det igen.

Men nu har nånting mycket märkligt hänt. Jag skulle titta på SVT plays nya säsong av Tunna blå linjen,men jag får inget ljud på den.Säsong 1 och 2 har ljud och alla andra program,men inte säsong 3. Jag har testat att starta om appen och MI-boxen,jag har testat att ominstallera SVT play,inget funkar, men på mobilen har jag ljud på Tunna blå linjen. Jag tänker dock inte sitta och titta på serien i mobilen istället för i biorummet med 120 tums filmduk.

Nej

Då går jag hellre ut i skogen och hugger ved




4 kommentarer:

  1. Felkoderna från felkodsläsaren kan du ju enkelt googla så får du se vad de betyder.//tompas11

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag gjort,men det är ju olika koder hela tiden,en kod sa kamaxelfel,om det vore fel på kamaxeln så skulle det knappast hjälpa att släcka lampan,vilket det gör.Jag hatar elektronik

      Radera
    2. Det är väl kamaxellägesgivaren som strular så kolla upp den. Jag å andra sidan gillar elektronik.//tompas11

      Radera
  2. Lätt avhjälpt!
    Byt till Toyota.
    Sluta med all TV
    Vedhuggning verkar ju tämligen nyttigt .
    Verkställ!

    SvaraRadera