Sök inlägg

söndag 19 november 2023

Billigare värme ?

 Förra årets elpris var en rysare

Jag hade 6 tusen i elräkning i December ändå frös jag hela månaden. Luftvärmepumpen räckte inte till när det blev riktigt kallt,inte vedspisen heller.Och elelementen vågade jag inte slå på.

Något måste göras.

Solel tror jag inte på,det går ju inte att värma opp ett hus på vintern med solel. visst på sommaren kan man sälja elen, men redan i somras var elproduktionen så hög att det blev minuspris,och till nästa sommar blir det väl ännu värre när fler har skaffat solel. Det som går att lagra i batterier skulle räcka att värma huset i en dag.

Eftersom jag har 2 hektar skog så satsade jag på vedeldning.Den värsta vedugnen man kan ha.

En NunnaUunni helt i täljsten


2700 kg med en effekt på 77 Kwh

Är varm i 30 timmar efter att jag slutat elda.Finsk Sisu.

Nu slipper jag frysa,nu återstår bara att se hur mycket el jag spar och om veden räcker till. 

Den har bakugn också!

2 kommentarer:

  1. Tjusigt! Gammal beprövad är bäst!
    Kör själv med kombon kamin+köksspis. Luftpumpen får vara på när man är borta på dan och inte kan elda, inte annars.
    Fick en riktig bra kamin av svärföräldrarna när de bytte till nyare i fjällstugan. Gratis är lagom dyrt som västgötarna säger. En bananlåda ved om dagen och det är +25 i sovrummet där kaminen står, när man går och lägger sig.
    Murarna i trakten berättar att de har över tre månaders väntetid, och att de inte får tag på folk för att det knappt utbildas några nya.
    Kajgård i Rättvik jobbar dygnet runt snart enligt ägaren.

    SvaraRadera
  2. Behöver ju bara kasta ett öga på din anläggning och man blir varm i sinnet!
    Allvarligt.

    SvaraRadera