Sök inlägg

onsdag 23 november 2022

Ungdomars dåliga arbetsmoral

 Vi har problem med ungdomar på mitt jobb

Det börjar redan när dom ska börja som sommarvikarie. "Måste jag jobba helger?"

"Men midsommar det går inte,inte heller Classic carweek."

Att ringa en halvtimme innan arbetspassets början och meddela att man inte kommer är ingen ovanlighet. Ursäkterna är många.

Jag är inte sjuk,men det kom upp nåt. Jag har ingen skjuts idag,och det är så krångligt att ta bussen. Jag är så trött,jag sov skitdåligt i natt. Jag kan inte jobba för min Mormors katt har dött. Eller, jag har ingen matdosa idag.

Jag jobbade en natt med en ung sommarvikarie(hennes första natt) vid kl halv 1 fick jag skaka liv i henne,men sen höll hon sig vaken och det flöt på bra, när vi gick hem på morgonen frågade jag henne hur hon tyckte att det var att jobba natt. Det gick bra svarade hon. Nästa natt ringde hon några timmar innan och sa att det var nog inte hennes grej att jobba natt,"så jag kommer inte"

När jag var ung hade vi ju ingen karensdag,och då var det väl alltid några som inte kom på måndagarna efter en blöt helg, men när det blev karensdag igen så blev det ju bättre med sjukfrånvaron. Men nu verkar inte karensdagen ha nån inverkan på ungdomarnas arbetsmoral, det går bra att sjukskriva sig för minsta lilla obehag. T.ex. Träningsvärk, Hösnuva, skoskav, kärlekstrubbel och trötthet. När dom väl är på plats så är dom frustrerade över att vi har mobilförbud på kliniken. Kan dom inte smita ner till omklädningsrummet för att kolla mobilen så försöker dom ockupera avdelningens datorer istället.

Om vi jobbar helg och nån personal blivit sjuk på morgonen, så är det ingen idé att ringa våra unga timvikarier. Dom svarar inte ens i mobilen en helgmorgon kl 7. Då ringer vi våra pensionärer istället, dom har redan varit oppe i flera timmar och går bara och väntar på att vi ska ringa.

Jag har funderat över vad det är för fel på ungdomarna idag? 

Är det gymnasieskolorna som är för slappa? Det verkar ju inte vara så noga att vara där på morgonen,korta dagar verkar det vara också? och mycket distans och grupparbeten hemifrån vad jag kan förstå. Eller är det föräldrarna som curlar alltför mycket? En nära vän till mig som jobbar på socialen skyller allt på föräldrarna. Han säger att ungdomar som lever på socialbidrag är så lata att deras föräldrar får gå till socialen och fylla deras blanketter om ekonomiskt bistånd. vidare att det ringer in ungdomar och ska tala med deras handläggare,som dom inte vet namnet på trots att dom haft samma handläggare i flera år. Inte kan dom jobba heller eftersom alla jobb börjar före kl 11 ,och då är dom ju inte vakna.

Jag tror att Sveriges senaste 20 år av dekadenta rockeńroll-liv  med låga räntor utan amortering, räntebidrag och låg inflation kan vara en bidragande orsak till att det inte är nån ordning på ungdomarna. Dom har blivit överösta med pengar hemifrån utan några motkrav. Att arbetslösheten ökar nu beror nog inte på arbetsmarknaden utan snarare på arbetsskygga ungdomar. Det finns massor med jobb som inte ens kräver utbildning. Äldrevården,sjukvården och städbranschen skriker efter folk.

 Ja ja, det rättar nog snart till sig bara räntan och elpriserna stiger lite till så kanske det blir ordning även på ungdomarna, och deras curlande föräldrar,





6 kommentarer:

  1. Låt för h-e sverige gå under!
    l ìnfame svea är inte värd att existera!
    Men rör för f-n inte Skärgården!

    SvaraRadera
  2. Finns ju den andra sorten också. Som grabben, som jobbar i Rättvik, 40-60 timmar/veckan och pendlar från Borlänge. Helger, nätter, storhelger. "Krusing" eller ej. Sweden Rock eller ej.
    Eller ena syrrans äldsta dotter. Gymnasiet och extraknäck och egen firma vid 18. Samtidigt.
    Det handlar om fostran och principer. Både jag och frun fostrades lika mycket eller mer av mor-och farföräldrar födda före eller under första världskriget, och det sitter i och förs vidare.
    Men jag har ju mött många slapperövar i min tid jag med. Till viss del kan jag förstå dem: de vet att oavsett hur bra de är, blir det ändå ingen karriär. Då ska man känna rätt personer, gått på rätt skola, vara rätt i sättet, och bli anställd direkt in i chefsled, om det såbara är skiftledare på Dånken, närmast: känner en, säger en, som knegade sig till att vara föreståndare för en McD - tog 10 år lite drygt, för att tjäna kanske 1 500:- mer i månaden före skatt.
    Och många ungdomar vet detta. Finns ingen belöning för att vara bättre än minsta nödvändiga, så varför anstränga sig?
    Inte för att det ursäktar något kanske, men det heter ju att det är bra att förstå.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med dig till fullo.Framförallt tycker jag synd om dom ungdomar som inte har läshuvud. Förut kunde man välja en praktisk yrkeslinje om man hade svårt med det teoretiska, läsning och annat högskoletrams. Men nu ska alla linjer tydligen vara högskoleförberedande,så dom elever som inte kan koncentrera sig på den nivån,hoppar istället av och blir knäckta.

    SvaraRadera
  4. Det är föräldrarnas förbannade ansvar att fostra sina egna ungar till att bli goda samhällsmedborgare och där brister det gravt. Skolan ska inte syssla med fostran. Skolans främsta uppgift är att lära ut kunskaper och elevernas uppgift är att ta till sig dessa kunskaper.//tompas11

    SvaraRadera
  5. Sen ska man oxå ta i beaktande att det inte är så lätt att få jobb för ungdomar utan arbetslivserfarenhet. Oftast skall dom helst vara i 20års åldern med minimala lönekrav och 15års arbetslivserfarenhet för att få något jobb. Eller så en förälder som kan fixa jobb som ger brancherfarenhet inom områden där dom ännu saknar kompetens för att få jobb.

    SvaraRadera
  6. Dom stackarna som föds nu, hur fan ska det gå för dom, två generationer efter dom som började bli söndercurlade? Nej, mänskligheten är tyvärr körd!

    SvaraRadera