Sök inlägg

onsdag 9 november 2022

Pekskärmen

 Det är förbjudet att köra bil med en mobil i handen

Det är naturligtvis helt logiskt att det blir svårare att framföra bilen säkert om man sitter med en mobil i ena handen,speciellt om man surfar på den samtidigt.

Men lagen har ett kryphål,det går nämligen bra att både prata och surfa om mobilen sitter i en hållare på instrumentpanelen. Det är alltså bara om mobilen är i handen som den stör körningen,om man pillar på den och tittar på den i en hållare så är det plötsligt trafiksäkert. Logiken i det ligger förmodligen i att alla moderna bilar har en inbyggd pekskärm som används vid bilkörningen och som stör körningen minst lika mycket som en mobil. Det blir allt fler funktioner som regleras av pekskärmen,T.ex. vindrutetorkarna,hel & halvljus och värmen.


 

 Att det försämrar trafiksäkerheten det skiter biltillverkarna fullständigt i.

Man kan undra vem som är biltillverkarnas målgrupp egentligen?

Vem vill ha bilar med superpekskärmar med olika bakgrundsbelysning,TV-spel,Wi Fi ,mediaspelare ,tuchkontroller på ratten ,projicerande bilder på vindrutan,skiftande instrumentbelysning i olika färger?

 Det verkar som om bilarna är designade för unga tekniknördiga män,den målgruppen har ju aldrig några pengar så jag tror biltillverkarna gör ett feltänk där. Småbarnsfamiljer vill hellre ha en stor kombi med plats för barnvagnar och pulkor istället för dessa moderna rymdskepp som är dubbelt så stora som en gammal volvo 245a, men bara har halva kombiutrymmet som 245an hade. Och jag tror inte en mamma som är ute och kör bil med tre högljudda ungar och en ylande hund,är speciellt taggad på alla finesser på pekskärmen i rymdskeppet.

Pensionärer vill nog inte heller ha ett häftigt rymdskepp att åka omkring i.

 Själv har jag problem med att köra nya bilar. Det är för mycket information. Det känns som om jag står på en centralstation eller flygplats och inte hittar dit jag ska. Jag blir stressad och tappar fokus på körningen med alla lampor och pipande ljud. Därför tvingas jag privat att åka omkring i bilar som är 30 år eller äldre.

förbaskade skitsamhälle

Det var bättre förr!



9 kommentarer:

  1. Visst var det bättre förr!
    Se bara på ITALA modell 1907
    Peking- Paris...
    Men den hade förstås en inbyggd mekaniker.

    SvaraRadera
  2. Jag har inte haft bil på några år och skulle inte tordas köra en modern bil utan att sitta bredvid någon som kan tekniken ett par timmar för att lära mig.

    SvaraRadera
  3. Ett par timmar!!! Det var inte dåligt. Jag kan inte ens lära mig min jävla Iphone 7,fast jag haft den i flera år.

    SvaraRadera
  4. Bästa familjebilen vi haft: Ford Windstar, 2001 års modell. 37 000 mil innan typ allt utom själva motorn var utslitet förbi gränsen för körförbud.
    På tal om bil - varför är det så in i H*lvete med rondeller i Borlänge?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Borlänge tävlar med Falun om vem som har flest rondeller

      Radera
    2. Jo, var i Falun tidigare i år för att titta på en bil. Det är tydligen 120-väg från Rättvik dit... i alla fall om man har takbox på taket.

      Radera
  5. Själv killgissar jag att Luleå skulle vinna rondellrallyt. Senast räknade jag uppemot 10st bara på E4an genom den "byn"

    SvaraRadera
  6. Visst var det bättre förr. Jag håller mig till min gamla Volvo som nu hunnit fylla 34 år och troligen har många, många år framför sig. Troligen fler än vad jag har.//tompas11

    SvaraRadera
  7. Ungefär som min bruksVolvo 245-88, den går perfekt, men jag får laga endel rost emellanåt.

    SvaraRadera