Sök inlägg

tisdag 13 augusti 2019

Bilar byggda av Idioter

Min nyaste bil i samlingen bara dog

Efter att försökt dra igång den några gånger så blev det bogsering från Falun till Säter (ca 4,5 mil) Jag kunde snart konstatera att bensinpumpen inte lät,efter lite googlande kunde jag konstatera att då finns det 3 fel det kan vara. 1 bensinpumpen,2 reläet till bensinpumpen, 3 en kabel till bensinpumpen som brukar klämmas av. Efter lite felsökning kunde jag konstatera att det var bensinpumpen som var trasig. Det visade sig att pumpen är placerad i bensintanken långt fram på höger sida. Där borde det rimligtvis sitta en inspektionslucka så att man kan byta pumpen. Jag letade men hittade bara 2 andra inspektionsluckor en bit därifrån. Dom verkade inte ha nån större funktion annat än att det fanns några sladdar där, men dom gick att komma åt ändå
Jag googlade lite mer och då visade det sig att på den här Volvon så finns det ingen inspektionslucka utan man ska montera ner kardanstången, bakaxeln och sedan tanken, för att komma åt bensinpumpen. Allt till en kostnad av 10-18 tusen beroende på verkstad. Detta låter som ett jättebra argument för att skrota bilen som nog inte är värd dom pengarna.
Har idioterna på Volvo "glömt" att montera en inspektionslucka? Eller är det en konspiration för att blåsa oss bilägare på pengar, eller tvinga oss att skrota bilen och köpa nytt?

Istället sågade jag ett hål i golvet på bilen och gjorde en egen inspektionslucka.
Där lurade jag systemet.



När jag skulle till att skruva av bensinpumpen kom jag på att det nog är en massa bensin i tanken som nog rinner ut om jag öppnar den.
Då försökte jag slanga ur bensin genom påfyllningsröret.
 Det gick inte! 
En normalstor slang gick bara in några decimeter i tanken. Då provade jag med en smal bensinslang på ca 15 mm. Fick in den ca en meter sen tog det stopp och det kom bara luft. Sen kom jag på att tippa bilen på sidan så att bensinen rann till andra sidan. Det gick bra!
När jag väl fått ut pumpen ur tanken så måste jag ju ha tag på en ny pump. Jag googlade igen på olika nätfirmor. Det fanns pumpar från 250 kr till 2500 kr,och på vissa sidor fanns det 7 olika att välja på trots att jag slog in regnummret. Nej för att få rätt så måste jag ha ett så kallat OEM-nummer. När jag till slut hittade det så var det ingen av pumparna som skulle passa. Däremot skulle Biltema ha en pump som passade, baserat på regnummret. Skeptisk som jag är tog jag med den gamla pumpen till Biltema för att jämföra.
 Inte fan passade den heller!
Det slutade med att jag beställde en pump från den lokala bilverkstan i Säter. Visserligen 1700 kr, men ibland är det värt det för att slippa krångel.

Förr om en bils mekaniska bensinpump la av, då kunde man köpa en elektrisk universalpump för några hundringar. Passade alla bilar och inget krångel med att den skulle sitta i tanken. Man monterade den där man själv ville ha den helt enkelt.

Det blir bara sämre och tokigare ju nyare bilen är.

Jag bävar inför vilka problem det kommer att bli med elbilar när dom börjar bli gamla. Men dom ska väl inte bli gamla kan jag tro? Gå dom ens att skrota på ett vettigt sätt?

Det var bättre förr!

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja börjar ett elbilsbatteri att brinna då går det inte ens att släcka om du sänker ner det i en sjö.

      Radera
  2. Jag vet!
    Japan kontra Korea
    J kontra Kina
    J kontra Ryssland
    J kontra USA
    MEN, de luringarna kan ju bygga bilar nu för tiden.
    Två dagar 166,3 mil till friden i Finland (ja, jag vet: frihetskriget... bl.a)
    0,47 l/mil med full ( överfull!) packning.
    Vänta bara tills jag har läst igenom minst 600 sidor instruktionsbok!
    Jo, den är på svenska!
    Kompisens nya Volvo har visst bara instruktionsbok på PDF.

    SvaraRadera