Sök inlägg

måndag 13 november 2017

oövervakad Hillbilly

Häromdagen kom det hit 2 snubbar som ville sälja på mig larm.

Jag vet att inte Polisen åker hit om det larmar sa jag.Det höll dom med om men menade att ett vaktbolag skulle åka hit om inbrottslarmet går. Ja sa jag men för det första så får dom inte ingripa om dom tar tjuven på bar gärning, och för det andra så hinner dom inte hit fören det är för sent och för det tredje så sätter tjuvarna upp störsändare så att det inte larmar fören dom har åkt härifrån.

Jo men tänk om jag inte var hemma och det ösregnar, då skulle vaktgubbarna i alla fall komma hit och sätta för en mazonitskiva om tjuvarna slagit sönder ett fönster....Ja det var ju inte dåligt.

I sommras bodde vi hos en polare under Peace & Love, och hans hus var larmat. Det var ett helvete hela tiden. Inte kom väl vi ihåg koden till larmet heller. Det blev ju panik hela tiden när vi sprang in och ut ur huset.

Men om det brinner, menade larmsnubbarna. Då kommer i alla fall brandkåren inom några minuter. Sen frågade dom om jag hade någon öppen spis eller vedspis ? Ja en av var sa jag....Aj då sa snubbarna. Då kan du inte ha brandlarm i närheten utav öppna spisen och vedspisen, utan där ska du ha övervakningskameror. Du kan sköta larmen med en app i mobilen.
Nej det kan jag inte eftersom min jävla mobil ständigt uppdaterar sig själv och nu är minnet fullt. Dessutom trycker jag på fel knappar jämt när jag ska använda den där jävla tuch screenen. Nej jag ska slänga mobilen åt helvete och köpa en med knappar igen,Och utan appar.

Okay... Jag ska ha ett larm som ska blinka och pipa och som jag ska avaktivera med en kod varje gång jag passerar genom dörren. Sen ska alltihop övervakas av en kamera också.

På mitt arbete måste jag använda tagg och slå in koder för att komma in igenom olika dörrar, och jag är ständigt övervakad av kameror. När jag kommer hem till mitt lantliv i träsket så vill jag slippa all sån skit. Jag vill leva mitt Hillbillyliv utan blinkande pipande elektroniklarm och utan att stirra in i en kameralins när jag naken vinglar opp till toa mitt i natten.

Tänk er att ni ser en westernfilm med Clintan.
Men istället för att Clintan kommer ridande på en häst så kommer han körandes i en trehjulig elbil iförd trafikväst och cykelhjälm.

Mitt liv är också en film.
Och jag har inte cykelhjälm och trafikväst.
Och mitt hus är olarmat.



7 kommentarer:

  1. Jag brukar ha lite sifferlek med försäljarna, du får slänga in ca 30 tusen var femte år! Det vill dom inte höra, jag har sparat minst 1/4 miljon på de åren som jag bott i huset säger jag, då går dom.

    SvaraRadera
  2. Hej.

    Två eller tre hundar.

    Dogo Argentino, Kaukasisk Ovcharka, eller valfri mastiff/molosser från Kurdistan, Armenien eller Georgien.

    Tränad att inte skälla när de angriper och tränade att inte ta emot mat av andra än dig eller person med förtroende.

    Om du letar lite kan du säkert hitta tränare från försvarets hundskola (eller vad det heter nuförtiden) som tränade hangarhundar.

    Om någon är dum nog att smyga in? Skogen är djup.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    SvaraRadera
  3. Hahaha, underbart skrivet! :)
    Dessutom har du en stor poäng. Idag (och speciellt här uppe där det knappt finns några poliser i glesbygden) får man så vackert se till sin egen säkerhet. Den står i vapenskåpet, vilket blir mitt första alternativ om objudna gäster bryter sig in medan man sover. Blir de inte skrämda av det, är det nog ingen idé att ringa efter polisen heller.

    SvaraRadera
  4. Skyltar med texten "Varning för lösspringade hundar" fungerar garanterat bättre än "Varning larmat" eller "Kameraövetvakaning". Går larmet så drar dom bara. Blir dom hundbitna så blir det sjukhusbesök.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just!
      Ett foto på bamsig vovve och texten : Make my day...

      Radera
  5. https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51V3QwITbLL.jpg

    SvaraRadera