Sök inlägg

söndag 23 april 2017

Sexistiska tjejer


Det skrivs så himla mycket om sexistiska män.
Men ingenting om sexistiska kvinnor som förminskar män till sexobjekt.
Så jag tar väl tag i det nu då.

Jag tror att det började med The Beatles. Hysteriska unga kvinnor som skrek och grinade framför scenen när grabbarna i Beatles spelade. Tjejerna var kära i dom långhåriga grabbarna och i intervjuer kunde man  se tjejer som sa " Dom är ju så snygga"
Sen fortsatte det på 70-talet med pojkband som skapades bara för att dom var snygga och skulle attrahera unga tjejer. The Osmonds, Bay city rollers, The Sweet,mm.
Sen fortsatte det bara och på 90-talet blev det riktigt stort med band som New kids on the block,  Back street boys, Westlife, One direktion. Alla band som bara fanns för att dom var snygga och skulle attrahera unga tjejer.
 
Och visst funkar det. Jag har suttit många gånger framför TVn med unga tjejer och sett på program som IDOL och mellodifestivalen och tjejerna har fällt sexistiska uttalanden som
 " Åhh vilken snygg kille honom ska jag rösta på"
Men jag har aldrig sett att killar beter sig på det här viset. Killar skiter väl i om det är snygga tjejer som sjunger. Killar vill ha bra musik. Det mest pinsamma exemplet jag kommer på är Spice Girls. Jag minns när dom var som störst. Dom ville vara sexiga snygga tjejer. Men vem skulle dom vara sexiga inför ? Ja inte fan var det några skrikande tånårspojkar som hängde framför scenen när dom uppträdde. Nej deras publik bestod av småflickor 8-14 år ungefär. Den åldern strax innan dom börjar kolla in pojkband.
Pinsamt

Nej killar har aldrig varit så där pinsamt sexistiska som tjejer är. Jag kan inte komma på ett enda tjejband som killar har dyrkat för att tjejerna i bandet var snygga. Nej vi grabbar vill ha musiker som kan lira. Det spelar ingen roll om det är tjejer eller killar bara dom är bra. Själv går jag igång på brudar som kan lira grabbrock. Men dom behöver inte vara snygga sexiga fotomodeller, huvudsaken är att dom är grymma på att lira. Kolla in bruden här nedan, hon kan lira.
Såna brudar vill grabbar ha.

Joanna Connor


13 kommentarer:

  1. Det stämmer det du skriver, men jag kan faktiskt komma på en tjej som många killar kollade på för att hon både var snygg och sjöng bra. Lita Ford :)Duetten hon gjorde med Osbourne var ju riktigt bra, samt Kiss me deadly.

    SvaraRadera
    Svar
    1. The Runaways :) På sena 80-talet fanns t.ex. Vixen och Phantom Blue men de var också duktiga musiker.

      Radera
    2. Jag minns en gång på 80-talet när Lita ford var med i MTV tillsammans med en ung blyg programledare. Det lottades ut ett par strumpbyxor som Lita hade haft, och programledaren säger att "vi tvättar väl strumpbyxorna och skickar dom till vinnaren", varpå Lita säger " Är du galen ? Dom ska inte tvättas" och programledaren rodnar :)

      Joan Jett kom ju också från The Runnaways precis som Lita Ford. Jag tyckte bättre om Joan för att hon var mer Rock'n roll, medan Lita var mer bara snygg ;)

      Radera
  2. TACK Bitterpitten, du får mig alltid på bättre humör när livet känns som skit. :-)

    SvaraRadera
  3. Suzie Qattro i tajt sparkdräkt hängde i mitt pojkrum...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det mest kvinnliga jag diggade i pojkrummet det var Alice Cooper :)

      Radera
    2. inte fan kunde jag ju säga Gary Glitter... ;)

      Radera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Har ni glömt the Bangles? Bananarama?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var väl inga killar som gillade dom ?

      Radera
    2. Walk like an Egyptian har jag på min spellista. Risk för att man blir sågad nu.

      Radera
  6. Runaways var ju "da shit" på 70 talet. Bra rock och sexig utstrålning som impade på tonårs finniga pojkar(I alla fall på mig)

    SvaraRadera
  7. Ja ja. Jag har också några skivor med The Bangles från min ungdom, men det var ju aldrig några unga grabbar som stod och grät på deras spelningar för att dom var så snygga ? Nä tacka vet jag Joanna Connor :)

    SvaraRadera