Sök inlägg

torsdag 9 februari 2017

Turistfällor

I morse på Radio dalarna så talades  det om Rättvik.

Man undrade vad som hänt med medborgarförslaget från 2014 om att sätta opp jättebokstäver i slalombacken med texten RÄTTVIK i sann Hollywood-anda ?

Tanken med Hollywood-Rättvik var att locka dit fler turister. Det pågick även ett fontänprojekt i siljan även det för att locka dit turister.
Programledarna på Radion efterlyste fler förslag för att locka fler turister även på andra orter i Dalarna?

Jag blir så matt på sån här skit.
Varför ska vi ha hit fler turister ? Det dräller väl redan runt tillräckligt med utsocknes folk i byarna ?  Ska man behöva gömma sig i skogen för att slippa turister?  Dom skräpar ner och går runt och frågar efter dalahästar och lättfotade kranskullor. Kan vi inte få slippa sån skit ?
om det kommer fler turister till Säter där jag bor, så gissar jag att det enda som händer är att vi får en sjätte pizzeria. Jag tycker det räcker med fem.


Okay då.
Om ni absolut vill veta hur man lockar turister till en håla .
Här kommer några icke PK förslag. 1. Starta en strippklubb. Det kommer massor med folk och både TV och tidningar kommer direkt. 2. Bygg ett fängelse med glasväggar så turisterna kan glo på internerna. Funkar skitbra i Thailand och säkert här med.

14 kommentarer:

  1. Lättfotade kranskullar låter bra tycker jag, jag kanske får åka upp nu i sommar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har gömt dom för turisterna :)

      Radera
    2. Dalkullorna äro roddarmadammer på sommaren!
      Om inte jag har fattat det hela helt galet.

      Radera
  2. I Filipstad fanns det så många pizzerior att det blev priskrig. En vesuvio kostade 25.- i några veckor men så gav några upp och priset gick upp till det normala.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En byhåla kan sakna både matbutiker, bibliotek, folkets hus, bensinmack och kiosk. Men nog fan finns det Pizzorior. När sista Pizzerian är borta då är byn dödsdömd.

      Radera
    2. Vi brukade säga så lite ironiskt om Fredriksberg men sen drog Säfsen igång...

      Radera
  3. Hej.

    Kanske Siljansbyggden skulle gå samman och starta en turistby med all kitsch & rysch & pysch?

    Kitsch-byn, skulle den kunna heta, med plastflamingos och rosa dalahästar i glasfiber. Så vet man var man har alla med dylik böjelse.

    Kanske en u-båt med genomskinliga väggar vore något? Orsa-sjön runt på åttio dagar, typ.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    SvaraRadera
  4. Jag låter nog min kollega, herr Nemo, sköta den skutan.
    Lite för trångt farvatten.
    Och, som sagt, dalkullorna ror väl än i Stockholm?
    Fel!
    O-ro-ar skall det givetvis vara.
    Råkade ut för en dylik själv en gång...

    SvaraRadera
  5. Tänk om man kunde omfamna en alldeles äkta dalkulla eller varför inte en blond och söt fäbodjänta..? //t

    SvaraRadera
    Svar
    1. En strippklubb med endast dalkullor och blonda fäbodjäntor kanske är det bästa lockbetet för turister då ;)

      Radera
    2. Det är det definitivt....Men jag vill inte ha nå turister :(

      Radera
    3. Förresten skrev jag visst Kranskullor i bloggen...Det ska va Transkullor :)

      Radera
  6. Kamelcenter ska visst locka folk?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det lär ju finnas vissa som är lagda åt det hållet också... //t

      Radera