Sök inlägg

onsdag 18 maj 2016

Sänk lönen jobba bättre

Pengar är en väldigt bra drivkraft till att arbeta.
Men om lönen blir för bra då falnar intresset för jobbet.

Titta bara på byggslafsjobbarna som tjänar 45 000/månaden med ackord och traktamente...Sitter man inte  och vaktar dom så skriver dom upp dubbla timtiden på jobbet och sitter och surfar i mobilen ,på resor och nya bilar istället för att jobba.
Kommer det en hantverkare inglidandes i en ny Cheva eller Dodge-pickup med dubbelmontage,då vet man att man får betala av på hans bil om han blir anlitad,och att det förmodligen blir ett hafsverk.
vill man ha ett bra och prisvärt jobb utfört så får man ta hantverkaren som kommer i en gammal rostig skoda-pickup.

På mitt jobb inom sjukvården är det jämt en massa klagande på dåligt betalt. men lönen har faktisk gått upp med 100% på 20 år samtidigt som många priser har stått still under den tiden...Det som har gått upp är väl i så fall bostadspriserna, men där har vi en ränta på ca 2,5 % idag mot ca 15% för 20 år sen . Så det är inga dåliga löner,det ser bara så ut när man jämför med andra som tjänar ännu mer.
Om vi skötare och undersköterskor tjänade så himla dåligt hur kommer det sig då att nästan alla har råd med nästan nya bilar och utlandsresor 3-4 gånger om året ?  Eller hur kommer det sig att så många väljer att gå ner i tid för att hinna med sina resor ?

När jag var ung vikarie då jobbade man så mycket man fick.
Man ville ju ha råd med en gammal skruttig bil och en stereo...I dag är ungdomarna mycket tveksamma till att jobba på sommaren överhuvudtaget..Lyckas vi locka nån till oss då ställer dom krav om att ha ledigt vissa sommarveckor,och när det blir helgjobb då är dom sjukskrivna och oanträffbara....Helt uppenbart så är dom inte i behov av pengar på samma sätt som jag var när jag var ung...Förmodligen bortskämda av deras rika föräldrar.Eller så har dom kommit på att det går att ta SMS-lån om man vill åka på semester och inte har tid att jobba ihop pengar...Sen är det bara att sitta och gråta i lyxfällan när den bittra verkligheten hinner ikapp.

Hela det Svenska samhället håller ju på att stanna för att folk har för bra betalt.
Dels blir ju arbetarna mer intresserade av att göra av med pengarna än att tjäna dom, om dom har för gott om dom,och dels blir det ju så förbannat dyrt för samhället att driva runt välfärden så det mesta av den måste läggas ned.

Jag pratade med den lokala Kurden som driver Pizzerian i närheten. Han är aldrig ledig,jobbar 7 dar i veckan...Vilken Svensk skulle fixa det ?
Vi matas ständigt med TV-reklam om hur mycket vi ska resa och hur mycket lyx vi ska unna oss.

Nej sänk lönen,förbjud sms-lån och kreditköp.
Då jävlar blir det fart på arbetsmoralen i Sverige.

5 kommentarer:

  1. Det finns naturligtvis en väldigt enkel förklaring till det här, man blir helt enkelt som sina folkvalda. För kan riksdagspolitiker ge fasiken att gå till jobbet och sitta hemma med full lön, ska väl vanliga arbetare kunna göra det också?
    Inte ens Löfven tycks ju vilja sätta stopp för det eftersom han uppmanar andra politiker att "ta tag i det där" istället för att se till att reglerna ändras. Och det är klart, vill det sig illa kan han ju själv drabbas en dag och då vore det ju dumt att skita sig själv i näven. Bättre då att hålla alla tänkbara vägar öppna.
    Slutsats: Väljarna har slutat göra som politikerna vill, de gör bara som politikerna gör ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om vi sänkte lönen för våra riksdagspolitiker med hälften så är jag säker på att det bara blev till det bättre...Dom flesta skulle vara för maktgalna för att sluta sitt jobb endå. Och dom som skulle sluta blev snabbt ersatta av nån bättre.

      Radera
  2. Det här har jag funderat mycket på, i samma linje som dig.
    Jag har även lite konspirationsteorier om att man gör det man gör nu, för att krossa det ohållbara välfärdssystemet.
    Vi kräver fan inte lite nu för tiden!

    Nåja, schysst fikarum! Är det okej om man hänger lite här?Förra stället jag fikade på fick virus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, vi får flytta hit istället, iallafall till skadejursutrotaren har varit i det gamla Stellan. Jag har faktiskt också tänkt i de banorna; men i mitt lilla kvarter är det lite annorlunda, oftast kommer hantverkaren i en Skoda pickup med kåpa, grannen jobbar full tid, och hans fru går hemma. Jag har anlitad hans äldsta son att måla mitt hus i sommar, så jag själv kan göra annat.
      Folk är ju galna, köper husbilar/vagnar för flera hundra tusen, ska ha pool och grejer och stressar ihjäl sig för den där extra Thailandsresan i november, samtidigt har de inte tid att uppfostra sina barn, det är en skrämmande utveckling.

      Radera
    2. Ja jävlar vad virus det blev i ditt fikarum. jag känner mig hedrad om du kikar in här ibland.

      Radera