Sök inlägg

måndag 7 december 2015

Krig mot Bilprovningen.


Så var det dags att besikta 245an igen.
Förra året gick det ju inte så bra....Bilprovarna var så nitiska att dom hittade nya fel hela tiden.
Det tog 3besiktningar och lika många månader att få igenom bilen den gången.

Jag tror att dom har order uppifrån att försöka skrota ut gamla bilar så att vi som trilskas med systemet ska bli tvungna att köpa nya bilar....När jag besiktar riktigt gamla bilar då är det minsann aldrig några problem...Nej dom ses som kulturskatter värda att bevaras och bidrar ofta till lite pittoreska inslag i stadsbilden och deltar i cruisingar och dylikt....När dom ska besiktas då lägger besiktningsmannen ner hammaren och säger leende att "Det ser ju bra ut det här" och "Dom brukar vara lite glappa i framvagnen dom här".

Men med 245an är det annorlunda.
Den ska dö!   Verkar dom ha bestämt sig för.

Så i år var jag förberedd ...Dagen innan besiktningen hade jag gått igenom hela bilen och letat fel...Jag hade svetsat 2 hål i golvet och en tvärbalk och tänkte att nu jävlar ska det väl duga åt dom.
Mycket riktigt.
Besiktningsmannen började hacka frenetiskt i underredet på Volvon...Inte mindre än 3 gånger gick han igenom hela underredet fram och tillbaka hackade och slog..Till slut när det knappt finns nån underredsmassa kvar att hacka bort så ler han och säger att "Det ser ju skapligt ut det här"
" Men här finns ett litet hål"
Jo då...I infästningen till främre bärarmen på höger sida hittade han ett litet rosthål.
"Du får en månad på dig att fixa det sen är det körförbud" sa han.....En månad....I helvete heller ...Jag var så inställd på att bilen skulle gå igenom att jag inte kunde tänka mig nåt annat.
Nu är det krig tänkte jag.
Dom ska fan inte knäcka vare sig mig eller 245an....I vredesmod körde jag hem och svetsade bilen på direkten....Mindre än 3 timmar efter första besiktningen var jag tillbaks och besiktade om 245an.
Dom såg lite paffa ut på bilprovningen,men den gick igenom...Jag passade på att fråga hur dom kollar rosten på nya bilar som har plastkåpor överallt utanpå balkar och golv...."ja dom kan vi inte kontrollera" svarar bilprovaren då......Nä hä....Dom kan heller inte kontrollera bromsarna om bilen har konstant fyrhjulsdrift....Det skiter dom i....Huvudsaken dom får bort gamla bilar från vägarna,så spelar det ingen roll om dom moderna bilarna är rosthögar utan bromsar.
Men mig ska dom inte knäcka så lätt....Jag kämpar på.
Den ensamma lilla mannen mot det stora konspirerande samhällssystemet.

Gamla blogginlägg om Bilprovningen.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar