Sök inlägg

tisdag 8 september 2015

Olje makadam





Nu ska vägföreningen kosta på ny vägbeläggning på byvägen.

Ja inte på den lilla dåliga grusvägen i min by,utan den fina asfalterade vägen en bit bort.
Det känns ju helt för jävligt att jag måste vara med och betala, när dom inte gör ett skit med vägen där jag bor....Min väg har dom inte ens råd att kosta på lite grus...Istället kör dom och skrapar den så att dikena blir fulla med väggrus och bärlagret skrapas bort så att lera och stora stenar kommer i dagen.
Dessutom förstår jag inte varför den asfalterade vägen ska vara så fin några månader om året på sommaren när den är helt oframkomlig på vinterhalvåret eftersom vägföreningen ska snåla in på plogningen.... Inte går det att gå ur vägföreningen heller.

Nu ska den i.a.f. ha ny beläggning...1 mille ska det kosta..Och då blir det inte ens asfalt....Nej Olje Makadam...Det hörs ju på namnet att det bara är nån värdelös sörja som bara kommer att rinna ner dom 20 metrarna till sjön och förgifta den.... Inte ska det läggas på nytt bärlager heller,nej på med makadamen bara ovanpå den gamla spruckna asfalten.

Nu har dom hållit på snart 2 veckor med att byta vägtrummor...Ca en trumma om dagen ..Och då använder dom grävmaskin...Det hade vi ju klarat på 3 man utan grävmaskin.
Med den arbetstakten är jag rädd att det blir mycket dyrare än det var tänkt.

Annat är det i Estland...Jag var där en gång  i Tallin kl 22 på kvällen. Då stängde dom av en stor 6 filig 4vägskorsning och en bulldozer började köra bort asfalten...Nästa morgon var hela korsningen asfalterad och klar...I Sverige hade det tagit 3 veckor att göra samma jobb...Här jobbar dom inte ens på natten....Sverige är ett u-land när det gäller att göra saker kostnadseffektivt.

Dessutom blir det väl till att kosta på fartgupp nu när vägen blir bättre...
Hur ska annars farten hållas nere till lagstadgade 50....
Det vore väl mycket bättre och billigare om vägen får förfalla så att det inte går att köra mer än 50 ?
Eller ska vi ha fartkameror kanske ?
Förhoppningsvis blir Olje makadamen så hal att bilarna kör av i kurvorna om dom kör över 50.

5 kommentarer:

  1. Ja, visst fan äe Sverige ett U-land när det gäller vägarbeten, man kan ju bara se på Ölandsbron som är under ständig renovering. Jag förstår inte heller varför man inte sätter in dubbla skift vid arbeten på motorvägarna, nääh, man stänger av skiten 3-4 veckor och skickar ut all trafik på småvägar som inte är gjorde för det. I danmark asfalterar de ett par mil motorväg på natten, så trafiken kan rulla på dagen.

    SvaraRadera
  2. Innan ni klagar allt för mycket ska ni ta en tur genom östra rikshalvan där motorvägar är lika breda som byavägar och på vägar man lagligt kör 90 i sverige är det max70

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. Är det inte där jag bor, typ ostkusten?

      Radera
  4. Finns det mycke ost på den kusten.

    SvaraRadera