Sök inlägg

lördag 28 juni 2014

BITTERPITTEN lever lyxliv

Ni kanske tror att lyx är att ha dyra fina bilar som sjunker en tusenlapp i värde varje gång man kör dom?
 Att hela tiden putsa på dom och vara orolig för repor ?
Eller att lyx är att bo i storstan i en liten lägenhet som kostar dubbelt så mycket som en herrgård på landet ?
 Att tvingas åka kollektivt för att man inte har råd med en parkeringsplats i storstan ?
Ni kanske tror att det är lyx att må så dåligt där man bor att man måste åka utomlands flera gånger om året för att döva ångesten ?

Då ska jag tala om för er vad riktig lyx är. Det är att leva som BITTERPITTEN.

Ingen bil på avbetalning. Jag sover gott om nätterna i vetskapen om att allt är betalt. Mina bilar är så gamla att dom inte kan sjunka i värde mer. Dom är skattebefriade och så enkla att jag kan laga allting själv på dom.  Jag har en egen grusplan med parkeringsplats för ca 20 bilar. GRATIS !  Det är lyx det.

Jag kan gå ut naken på gräsmattan som vätter emot skogen och slå en drill utan att nån jävel lägger sig i vad jag gör.Sen går jag ut i skogen och plockar min egen svamp eller hjortron.

Jag behöver inte fundera på vilka grönsaker som är mest etiskt att köpa. Hur långt dom färdats,eller hur mycket gift dom innehåller. Jag odlar nämligen tomater potatis och grönsaker själv. Helt ekologist och gratis,och väldigt lyxigt.

Jag slipper trava disk i en diskmaskin och lida i en timme medan maskinen väsnas och fräter sönder porslinet,eftersom jag prioriterat bort diskmaskinen till förmån för en vedspis.
Vedspisen värmer mitt hus,pratar med mig och hjälper mig med all matlagning.Väldigt lyxigt.

Jag slipper springa på IKEA och leta trendiga nya kök och vitvaror. Eftersom jag aldrig klev på det tåget har jag ett gammalt tidlöst omodernt furukök som jag stortrivs med.Furubord och furustolar till.Det är lyx.

Jag har 7 rum & kök. en verkstad med mekplats åt 5 bilar samtidigt och en carport med plats för 4 fordon. Allt till en månadskostnad av en normal etta i en småstad.
Allt på betryggande avstånd i från Stockholm,så jag slipper ha en massa Hipsters rännande i faggorna.

Jag trivs så bra där jag bor att jag slipper förnedra mig med att trängas på ett trångt flygplan för att åka till nån semesterort och trängas med massor av missanpassade människor som bara längtar bort.

LYX ÄR GRATIS

13 kommentarer:

  1. Så sant som det är sagt! Frihet är att inte ha dyra lån att betala av på, eller andra dyra vanor :)
    Det enda jag inte riktigt fick ihop var diskmaskinen och vedspisen. Hur tänkte du där? ;) Eldar du upp porslinet allt eftersom du använder det? Mycket nyfiken, som du hör :) Om du har en bra lösning kanske jag kastar ut diskmaskinen också ;)

    SvaraRadera
  2. Ha ha. Det kanske lät lite konstigt. Det jag menar är att det ofta inte får plats med en diskmaskin i gamla hus. Då åker vedspisen ut för att ge plats åt diskmaskinen. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, tack för förklaringen :) Det funkar ju att handdiska också såklart :)

      Radera
  3. Lyxen kanske består i att äta på papperstallrikar och sedan elda upp dem?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp :)
      Dom brinner bättre än porslin.

      Radera
  4. Är det en lyx att vara en lycklig man? Det borde vara en fundamental rättighet. Lyssna på Traste Lindéns trudelutt om en lycklig man
    http://www.youtube.com/watch?v=8Od4uGvEpW4

    SvaraRadera
  5. Folk borde lära sig vad lyx och lycka är. Istället för att låta sig luras av bankerna och regeringen att bli livegna i låneträsket.

    Bra låt :)

    SvaraRadera
  6. Hahaha, rolig och finurlig blogg.Själv har jag en bespottad köksattiralj. En vitvara som är självgående och vars motor nås via magen.
    En man, vit, medelålders och heteroseuell

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för komplimangen.
      Gratulerar till din enkla variant av vitvara. verkar vara en lättskött modell. :)

      Radera
  7. Vilken livsfarlig bekännelse! Om vi var fler som var lika ärliga och öppna som du riskerar vår lilla nöjda grupp att straffbeskattas till döds i någon form av rättviseskatt!!

    Men när det gäller hjortronen som inte finns där jag bor, så tycker jag kanske att det är lämpligt med en liiiten extraskatt så det blir rättvist, ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är pinsamt medveten om att jag gräver min egen grav med denna bloggen.Men det som måste ut ska ut.
      Löfven kommer att beskatta mig till döds.

      Radera
  8. Jag hörde en gång att den optimala lyckan var att gå å lägga sig och hela familjen var mätt.
    Vi måste tyvärr få sämre standard innan vi inser vad som är viktigt.

    SvaraRadera