Sök inlägg

måndag 24 mars 2014

Goda nyheter blir dåliga i P1

Jag lyssnar mycket på radionyheter...Ja alltså p1,p3 och p4s nyheter...Reklamradiokanalernas nyheter är så dumma att jag inte ens tänker kommentera dem.
Förut var det mycket p3s nyheter som jag hörde. Men sen upptäckte jag att dem numera bara har studentnyheter på p3. specialdesignade nyheter för att unga ska lyssna..Lite hippa och klatschiga. Några rubriker från deras hemsida "Utstickande klädsel kan höja din status" "Vinnaren av farmen avslöjad på nätet" "Snoppstorleken avgör vem som bestämmer" Ja ni fattar....Vill man ha riktiga nyheter så är det inte P3 som gäller.
Då böt jag till p4... Dom har bättre nyheter....Men nu har jag upptäckt att dom bara skummar lite på ytan av nyheterna,och ibland undrar jag om dom  till och med censurerar nyheterna för att dom ska verka glada och positiva.
Jag har nämligen börjat lyssna på P1......Vilken skillnad....Här analyseras nyheterna och man går på djupet...Då framträder ofta en helt annan nyhet.....Här nedan följer några exempel.

1.  P3 & P4 går ut med att Sveriges BNP går upp med 3,1% under fjärde kvartalet... Det låter ju jättebra.. Det brukar indikera att industrin går som på räls och att folk får mera pengar i plånboken och konsumerar mer......Men när man lyssnar på P1 får man höra att ökningen till stor del beror på att hushållen lånar mer pengar,som dom sedan tokshoppar för......Hmm...Det känns ju inte bra alls.
Om vi ska bygga välfärden på att hushållen drar på sig högre skulder,då sitter snart hela riket i Lyxfällan och grinar

2.  P3 & P4 går ut med att forskare jämfört 60-talister,70-talister och 80-talister,och kommit fram till att 80-talister begår mycket färre brott än 60-talisterna gjorde när dom var unga...Det låter ju jättebra...Men på P1 får man höra att det främst är trafikbrott som gått ner....Våldsbrotten har istället ökat...Men vafan !?  Då är det ju en dålig nyhet...Det är ju en katastrof..... Tänk  " Min man har äntligen slutat upp med att köra för fort,Visserligen slår han mig gul & blå,och knivhotar mig ibland,men han kör inte för fort,och han stannar till och med för rött"

3.  Rikspolisstyrelsen och regeringen storsatsar på sociala insatsstyrkor för att minska kriminaliteten bland unga....När projektet avslutades förra hösten talade man om " Remarkabla resultat" och att " nästan alla har ändrat sin livsstil" Detta gick man ut med i alla medier....Men i P1s program kaliber gräver man djupare och avslöjar att hela projektet är ett misslyckande.
T.e.x så säger rikspolisstyrelsen att bara 5 av 17 ungdomarna i projektet återfallit i kriminalitet. När kaliber begär ut papperen är det 10 av 17 som återfallit visar det sig...Det visar sig också att rikspolisstyrelsen bara redovisat 1 av de 12 pilotområden som projektet pågått i....När kaliber kollar några av dom andra områdena är det väldigt dystra resultat.... Det hela framstår som ett beställningsjobb ifrån regeringen i syfte att göra reklam för regeringens politik.
Här nedan kan du läsa mer på P1s hemsida
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/245232?programid=1316

Alltså!   Är du trött på ytliga fejkade censurerade stylade nyheter .Och är redo för den bittra sanningen...Då ska du lyssna på P1

4 kommentarer:

  1. Jag lyssnar ytterst sällan på radio, men tack för tipset :)

    SvaraRadera
  2. Alltid roligt att kunna bidra till allmänbildningen :)

    SvaraRadera
  3. Det är inte många medier som vill förmedla nyheter idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej dom är oftast väldigt lojala mot makthavarna. Men P1s kaliber verkar ha yrkesheder.

      Radera