Sök inlägg

måndag 17 februari 2014

Stackars systembolaget


Systembolaget har det inte lätt....Dom har monopol på alkoholförsäljning i butik i Sverige....Men dom gör allt för att låtsas att dom håller på med något annat....I andra länder med spritmonopol där heter butikerna nåt alkoholrelaterat så att man vet vad det är dom håller på med .Alko(Finland) Vinmonopolet(Norge) T.ex.....Men Systembolaget ? Vad är det ? Vad betyder ordet ? Det får iaf inte tankarna på alkoholförsäljning.....Sen har dom stora förtäckta skyltfönster för att det inte ska se för inbjudande ut att gå in i butiken ( Jag har själv frågat dom,order uppifrån sa dom)
Väl där inne gör dom bara reklam för alkoholfritt öl och vin....Dom tycks beklaga att dom måste sälja alkohol....Det senaste exemplet är att systembolaget stoppar ett rose'vin i vinglas.....Anledningen är att förpackningen har en inbjudande karaktär.
http://www.expressen.se/nyheter/systembolaget-stoppar-vin-i-glas/
Det låter ju ädelt.....Systembolaget vill att vi dricker så litet som möjligt.Därför får inte förpackningen vara inbjudande.....Det är bara det att det inte är sant. I det här fallet är vinet ifrån utlandet....Hade det varit Svenskt så hade det inte stoppats....Hur vet jag det ? Jo jag råkar veta att Systembolaget är synnerligen aktivt när det gäller samarbetet med t.ex. våra svenska bryggerier.... Man beställer vilka ölsorter man vill ha till bolaget...T.ex. Nu vill vi ha ett ljust billigt lageröl som säljer bra....Om ni envisas med dyra kvalitetsöl så kan vi inte ta in dom.
ett annat exempel är alkoläsken.... När den kom för ca 20 år sen så blev det ett väldigt rabalder om hur omoraliskt det var att sälja grogg på bolaget.....Systembolaget tog bort det mesta av alkoläsken,som råkade ha utländskt ursprung.....Istället ersattes det med svensk alkoläsk som kallas för cider....Det är äppelvin som blandats med olika läsksorter för att smaka lime,jordgubb eller hallon mm.... Helt plötsligt är det inte omoraliskt och lockar tydligen inte till konsumtion.

Jag minns på 80-talet när jag var i 20 års åldern och hade varit till Danmark. Där fanns det mousserande jorgubbsvin och en massa annat sliskigt vin som jag gillade på den tiden....När jag kom hem gick jag upp på bolaget och frågade varför det inte fanns nåt sådant på systemet i Sverige ? Gissa om jag fick skäll ?  Jag fick veta att här i Sverige såldes bara kvalitetsviner och inget billigt skräpvin som smakade gott.
Men sen hände något när vi gick med i EU.... Plötsligt blev det självplock på systemet...Lika som på Ålandsbåtarna...Och helt plötsligt fanns det mousserande jordgubbsviner och en massa annan omoralisk smörja att köpa på systemet....Men inte från Danmark så klart....Utan Svenskt.
Systemet har det inte lätt....Dom ska alltså motverka all tänkbar alkoholkonsumtion....Men dom får inte vara för oattraktiva så att konsumenterna åker utomlands och köper alkohol...... Samtidigt ska dom främja svenska bryggerier och vinfabrikörer.
Svensk dubbelmoral när den är som bäst.

3 kommentarer:

  1. Ett annat problem jag har upptäckt genom åren är att de lägger en fasansfull massa skatt på alkoholen här. Något många andra länder tycks ha lyckats undkomma, men här är det satt i system. Högst märkligt ;) Jag uppskattar det inte.

    SvaraRadera
  2. Men..ä int du Norrlänning ? Ja trodde Norrland va som här på landet. 5 liters Plastdunk utan skatt....Har ni gått å blitt civiliserade ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jomän visst ä ja he :) Men ibland vill vi ju ha vin eller öl också.

      Radera