Sök inlägg

onsdag 13 november 2013

Ny skorsten

Den gamla skorstenen gick ju sönder under dramatiska omständigheter i våras. Här kommer en länk till den historien.
http://swampblues.bloggproffs.se/2013/03/01/pannkakstarta-2/
Nu har det blivit för kallt i verkstaden,så jag blev väl tvungen att göra något åt skorstenen. Eftersom jag inte vill att snön ska ta den igen så beslöt jag att sätta den på taknocken istället för mitt på taket.Detta innebär en del rördragning under taket och en massa krångel,men det gick.
Men när jag proveldade så rökte det in likt förbannat....Jag funderade på om det kunde bero på för dålig lutning på röret under tak ? Jag sov på saken,och när jag vaknade hade jag kommit på att jag nog måste kolla spjället på kaminen. Jag fick såga upp ett hål i kaminröret för att komma åt. Det visade sig  att en knytnävsstor bit isolering hade satt igen spjället totalt. Den har förmodligen ramlat ner när gamla skorstenen gick av.... Nu fungerar det perfekt iaf. Nya skorstenen i äkta spilorör ifrån Säters sjukhus gamla ventilationssystem,komplett med en hätta av en navkapsel ifrån en saab 96.   Återvinning  Eller som det heter på utrikiska  Recykling

2 kommentarer:

  1. Har du mera gammalt spirorör kanske du skall bygga en dylik till växthuset

    SvaraRadera
  2. Ingen dum ide` Tål att tänkas på

    SvaraRadera