Sök inlägg

fredag 3 mars 2023

Hur fan ska de bli?

 Fick mitt orangea pensionsbrev.

Där framgick att om jag skulle ta pension vid 63 års ålder så skulle min pension bli 4 500:- i månaden. Jaha,det lät ju inge vidare, men det visade sig att det beror på att jag inte kan ta ut någon tjänstepension innan 64 års ålder. Om jag går vid 64 så skulle det bli typ 20 000:- i månaden, men det är bara en prognos. Det vill säga en glädje kalkyl.

Det gick nån väcka sen kom den riktiga kallduschen.

Det kom ett brev ifrån Swedbank(dom har hand om min tjänstepension)

I brevet stod att läsa att mina pensionsfonder minskat med över 55 000:- i värde på ett år. Det är inte första gången heller. För några år sen var mina pensionsfonder värda över 800 000Kr  Nu är dom nere i 680 000. hade jag haft dom på ett bankkonto istället så hade dom åtminstone ökat med 15-20 000 istället för att minska med 55 000. Inte får jag flytta dom ifrån Swedbank heller,för det går inte.

Sen undrar folk och banken varför jag inte har nån privat pensionsförsäkring?

Jag betalade av mina lån när räntan var låg istället för att bli pungsparkad av bankerna. Återstår att se om det räcker för att slippa jobba tills jag dör.

I pensionsuppgörelsen 1994 så trodde politikerna att dom var smarta som kom på ett pensionssystem som skulle finansiera sig själv genom att placera pengarna i fonder som alltid skulle växa. 

Hur fan kunde dom vara så naiva?

Min tjänstepension kan ju fullständigt raderas när jag ska börja ta ut den?

Vi har och har i minst 30 år haft odugliga politiker,och det verkar bli värre hela tiden. visserligen blev vi av med MP-sekten och galenpannan Annie Lööf med sin StureplansCenter. Men vad fick vi istället? En Moderatregering som sitter i knät på kapitalisterna. Ta bara elprisena som exempel. Jag fick mitt elstöd här om dan,det täckte nästan en månads elkostnad. Varför tog dom inte bort skatten på elen när den var så hög? Det blev ju en supervinst för regeringen med skatt på dom elpriserna. 

I EU sitter man nu och försöker hitta en lösning på det höga elpriset men Tyskland och Sverige sätter sig på tvären. Fria marknadskrafter måste få råda, det är bra om vinsterna ökar för elbolagen. Just därför kommer aldrig något elbolag att vilja bekosta några nya kärnkraftverk. Inte vill dom ha billig el,då minskar ju vinsten.

Sen måste jag bara nämna det totalt dysfunktionella Svenska rättsväsendet.

När jag växte upp fick jag lära mig i skolan att Sverige hade världens bästa rättssystem,andra länder var minsann korrumperade men inte Sverige inte.

Sen kom Skandalen med Thomas Quick. Han blev oskyldigt dömd för 8 mord bara för att åklagare och advokat var överens och ville göra karriärer.

Nyligen kom det fram att man med hjälp av DNA hittat mördaren som mördade Marie Johansson i Göteborg 2003. Men eftersom mörderskan var 17 år vid mordet så får hon inte ens förhöras. 

Och sen den senaste skandalen. En 50 årig våldtäktsman går fri eftersom det 10 åriga offret använder fel namn på sitt sköte. Hon säger snippan! Vad sjutton spelar det för roll vad hon säger för ord. Kissen,Fittan ,Framstjärten eller Snippan? Vad skulle hon ha sagt? Hade hon sagt vaginan så hade hon inte varit trovärdig. Man får faktiskt skämmas för att man är Svensk.

För övrigt så är jag less på allting och har ingen lust med nånting. Det är därför jag skriver så sällan på Bloggen.

Min 80 åriga granne brukar fråga mig

Hur fan ska de bli?

Jag brukar svara

Det går åt Helvete!




4 kommentarer:

  1. Ja det är ju eländigt. Tänk dig att bli långtidssjuk(skriven) ovanpå detta. För det första betalar försäkringskassan ut en skämtteckning i ställer för din vanliga lön. Vill du ändå jobba men klarar bara av 50% så undrar dom ifall du kan få andra uppgifter hos din arbetsgivare så du kan jobba 100%. Bättre då att välja 100% sjukskrivning än att försöka jobba vidare med 50% för att inte belasta samhället...

    Jaha ditt jobb kan inte anpassa på det sättet, då måste vi titta på "hela arbetsmarknaden". Vafan ska du då börja göra: Byta från kvalificerat jobb 50% till 100% okvalificerat. Och vem vill anställa en sjukling?

    DU SKULLE HA INVESTERAT I OETISKA FONDER som investerar i porrindustrin och vapenindustrin. Jag frågade efter ett sådant alternativ hos SEB men det var dom för fina i kanten för att hålla på med.

    SvaraRadera
  2. Jag fick också en glädjekalkyl och kände mig lugn.
    Vad dum jag var. Att hamna mellan två pensionssystem var bara nitlott.

    SvaraRadera
  3. Du har bättre på Kåken än på vårdboendet.
    Det säger allt du behöver veta om den duktiga svenskens intelligens och moral.

    SvaraRadera
  4. Varför skulle du gå i pension redan vid 63? Du skall dra ditt strå till 70, minst, så pengarna räcker till bistånd till Turkiet.

    SvaraRadera