Sök inlägg

tisdag 23 februari 2021

Paketet, Telia och Postnord

 Eftersom mitt gamla ADSL bredband via koppartråd fungerat som en åskledare rakt ner i min rauter,så har jag börjat fundera på trådlöst internet. Fiber kostar 31 tusen,och då får jag själv gräva ca 100 meter,och ändå vänta minst ett halvår på installation. När jag då fick ett erbjudande från Telia om mobilt bredband för 3000kr så tackade jag ja.

Installationspaketet skulle komma förra måndagen och en installationstekniker skulle komma på tisdagen. På måndag förmiddag kom ett sms ifrån Postnord om att paketet var försenat på obestämd tid? Min sambo ringer då till Telias tekniker och flyttar fram installationen några dagar. Strax efter att hon lagt på luren dyker Postnord upp med paketet. Chauffören förklarar att paketet blivit blött och om något är skadat så "kanske" vi kan returnera det,han vet inte så noga.

Det visar sig att inget i paketet är skadat , så vi ringer återigen till Telias tekniker och bokar om tiden till tisdag igen. En timme senare får jag ett mail från Postnord om att paketet återigen är försenat(paketet som jag nyss fått)

På tisdagen kommer så teknikern och installerar det mobila bredbandet. Allt fungerar och jag har nu en bandhastighet på mellan 80-100 Mbit/s. Att jämföras med mitt gamla ADSL på 10 Mbit/s.

På torsdagen får jag ett nytt mail ifrån Postnord som undrar om det möjligtvis kan vara så att jag fått mitt paket? Jag svarar att visst har jag fått det.

På måndagen veckan därpå kommer det ett mail ifrån Telia där det står att dom fått uppgifter ifrån Postnord om att jag inte fått mitt paket? Jag svarar att jag visst fått paketet och att det är installerat och klart sen förra tisdagen.

Idag alltså en vecka efter att mitt mobila bredband blev inkopplat och har fungerat klanderfritt får jag ett sms ifrån Telia där det står att nu är mitt mobila bredband klart att användas!!!

Någonting är helt uppenbart fel med Telia och Postnord,oklart vad dock? Den ena handen vet inte vad den andra gör. Är det för mycket inkompetent personal anställda? Eller sköts allting elektroniskt och det har blivit en bott i systemet?

Ja inte vet jag, men ingenting verkar ju fungera som det ska.

För övrigt verkar ju det här vara en trend i hela samhället. Att ingenting fungerar som det ska. Ingen tar något ansvar och ingen verkar bry sig. Ska jag behöva tjata om det igen? Ja jag tror det.

DET VAR BÄTTRE FÖRR!

 

 

min nya rauter


 


3 kommentarer:

  1. Enkel diagnos: sverige av år 2021...
    Bot i vårt fall (8 månader per år) Pietarsaari!
    Perkele sån skillnad!
    Surfa nu på flitigt. En del saker är ju trots allt utan all jämförelse bättre...

    SvaraRadera
    Svar
    1. I Jeppis har jag inte varit sen pesten bröt ut. Där brukar vi använda prepaid access via Saunalahti för ca 10öron per månad och det klarar sig hela familjen på.

      Radera
  2. Så fort PN är inblandat så katastrof på ingående. Något jag skrivit om flera ggr. Dessutom, det kan inte bli mycket sämre än Telia Öppen Fiber så du valde nog det bättre alternativet.

    SvaraRadera